„Do you know that…?” – prezentacja na temat  wybranych świąt w  krajach anglojęzycznychZadanie dotyczyło obszaru kodeksu związanego z krytycznym i samodzielnym korzystaniem z informacji zamieszczanych w sieci. Przygotowując prezentacje na temat wybranych świąt w krajach anglojęzycznych, uczniowie ćwiczyli umiejętność dokonywania wyboru między istotnymi i wartościowymi tekstami, które wnoszą wiele do ich własnej pracy, a treściami, po które niekoniecznie lub wcale nie należy sięgać.Wstępne informacje na temat idei projektu przekazałam uczniom podczas zajęć pozalekcyjnych. Następnie przesłałam im drogą elektroniczną dodatkowe informacje, z którymi zapoznawali się samodzielnie.Do realizacji zadania  zdecydowałam się wybrać liczącą 26 osób grupę  z klasy III a, ze względu na szczególnie duże zaangażowanie uczniów tej grupy we wszelkie dodatkowe działania dotychczas proponowane przeze mnie. Zadanie zostało zrealizowane na dwóch godzinach lekcyjnych, 21-22 listopada 2016 r.Wyboru formy zadania dokonałam wspólnie z uczniami. Początkowo skłanialiśmy się ku odwróconej lekcji, jednak w trakcie realizacji zadania zdecydowaliśmy się włączyć elementy uczenia innych – przedstawienie ciekawszych prezentacji młodszym koleżankom i kolegom z klasy I.Cele lekcjiOprócz wymiernych korzyści w postaci poszerzenia wiedzy na temat wybranych świąt  krajów anglojęzycznych, wykonanie zadania miało przynieść efekty w postaci zwiększenia umiejętności uczniów w zakresie właściwego wykorzystania informacji oraz dokonywania wyboru między różnorodnymi źródłami. Innym ważnym celem było doskonalenie umiejętności pracy w grupie oraz dokonywania konstruktywnej oceny pracy kolegów.Narzędzia Do realizacji projektów uczniowie wykorzystywali programy Microsoft Office Word 2007 i Microsoft Office PowerPoint 2007, korzystali z przeglądarek Internet Explorer 8.0, 9.0 oraz wyszukiwali informacje na wielu stronach internetowych, m.in.http://australiaday.gov.auhttp://www.perthfestival.com.au/http://www.wikipedia.plhttp://www.google.pl/imghp?hl=pl&tab=wihttp://translate.google.pl/?hl=pl&tab=iThttp://thesaurus.com/browse/oxfordhttp://www.ling.pl/Przygotowania do zajęćPrzygotowania do wykonania zadania trwały tydzień. Wspólnie dokonaliśmy selekcji tematów prezentacji, czyli poszczególnych krajów anglojęzycznych, z wyłączeniem Halloween jako zbyt oczywistego wyboru. Uczniowie pracowali samodzielnie w domu, zbierając materiały i konstruując własne prezentacje. Kiedy mieli jakieś wątpliwości, zasięgali mojej rady lub korzystali z pomocy kolegów.Przebieg lekcjiW wyznaczonym wcześniej dniu uczniowie dostarczyli wykonane przez siebie projekty. Uczniowie prezentowali swoje prace. Następnie dokonaliśmy oceny i wybraliśmy najciekawsze prezentacje. Projekty dzieciPodsumowanieNajwiększym wyzwaniem dla uczniów było dokonanie selekcji informacji podawanych przez anglojęzyczne źródła ze względu na stopień zaawansowania językowego. Zgodnie z moimi przewidywaniami, problematyczne okazało się także dokonanie poprawnego tłumaczenia tekstu z języka polskiego na angielski. Uczniowie mieli okazję przekonać się, że nie ze wszystkich słowników i translatorów warto korzystać, poszerzyli swoją znajomość słowników o „false friends” i słowniki typu tezaurus.Uczniowie  bardzo chętnie przygotowują materiały. Tradycyjny podręcznik w ich przypadku nie do końca spełnia swoje zadanie. Moim zdaniem jednak, najcenniejsza była praca w grupie, bezpośrednie interakcje, podczas których uczniowie musieli dokonać wyboru ciekawych informacji i zdjęć. Dla niektórych z moich uczniów komputer jest jedynym przyjacielem i wypełniaczem wolnego czasu, dlatego ważne było uświadomienie im po raz kolejny, że chociaż przydatne, to jednak jest to tylko narzędzie pracy, a nie cel sam w sobie. Podsumowując, dla nas wszystkich „it was a great fun”.

Przygotowała: Monika Zabroń