foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 27 Lipiec 2024    |    Imieniny: Julia, Natalia, Aureliusz

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 38 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


1308304
Dziś
Wszystkie
205
1308304

Twój numer IP: 3.14.145.252
2024-07-27 14:40

INTERAKTYWNE POKAZY

2 grudnia 2016 r. uczniowie klas 3a gimnazjum oraz 3b i 4 szkoły  podstawowej brali udział w  Interaktywnych pokazach wynalazków Leonarda da Vinci.
Leonardo był człowiekiem o szerokich horyzontach i niezwykłych możliwościach umysłowych, geniuszem, który budził podziw i zdumienie. Podczas spotkania  młodzież dowiedziała się, że Leonardo da Vinci to nie tylko artysta ale także wielki uczony, wynalazca. Jego projekty i wynalazki wpisują się w różne dziedziny wiedzy, wnosząc ważne odkrycia do niemal każdej dziedziny życia. Młodzież miała okazję osobiście sprawdzić   funkcjonowanie i zastosowanie części maszyn i urządzeń wynalezionych przez Leonarda. Uczniowie sprawdzili jak działa łożysko kulkowe i  anemometr, gabinet luster,  a także bardziej skomplikowane wynalazki tj. rower, przekładnia zębata oraz katapulty. Największym wyzwaniem i atrakcją dla uczestników pokazów było zbudowanie mostu „na rzece” bez użycia gwoździ.
Warsztaty w formie zabawy i doświadczeń pozwoliły przyswoić wiedzę z historii sztuki renesansu, a także fizyki i przyrody.

                                      A. Tomaszewska

MARZENIE NATASZY

Kolejny raz w bieżącym roku szkolnym gimnazjaliści klas II i III mieli przyjemność obejrzenia spektaklu w reżyserii Bartłomieja Miernika, tym razem w obecności samego reżysera wraz z odtwórczynią głównej roli-Anną Dudziak. Pracownia polonistyczna stała się teatrem, uczniowie widzami, żywo zaangażowanymi w śledzenie losów Nataszy snującej opowieść  o swoim pogubionym nastoletnim życiu. Dziewczyna – wychowanka domu dziecka, nałogowo poszukuje  miłości, którą, jak myśli, zapewni jej poznany „opiekun”, stażysta w redakcji, wyidealizowany książę z bajki. Analiza jej przemyśleń dokonuje się na naszych oczach. Rozmyślania te są chwilami naiwne czy infantylne, czasami zaś trafne, a dotyczą kilkorga ludzi, których poznała na swojej drodze. Na tej drodze nie było matki ani ojca, zabrakło poczucia bezpieczeństwa, nie było miłości, której potrzebowała jak tlenu. Deficyt uczuć powoduje w Nataszy bunt, ta wrażliwa dziewczyna tkliwie mówiąca „wziął mnie za rękę” wymusza, usidla wyobrażoną miłość. Mówi wulgarnie, ale to tylko narzędzie w ekspresji życiowej goryczy, w afekcie, pod wpływem impulsu,  dopuszcza się przestępstwa pobicia rywalki. Wyraża skruchę, tłumacząc w monologu wewnętrznym „nie chciałam, nie tak miało być…”.  Za późno.
Dudziak, w roli młodej nastolatki, była zaskakująco  precyzyjna i wiarygodna, dało się odczuć utożsamienie widzek z bohaterką, szczególnie przez pryzmat empatii, współczucia. Jako Natasza stała się bliska odbiorcy, nawet poprzez nieporadność myślenia o dorosłym świecie, który czeka za drzwiami i czasami drwi z naiwnych dusz.  Żywa, per formatywna sztuka w reżyserii Bartłomieja Miernika  poruszyła do głębi. Sukcesem jego przedstawienia było położenie nacisku na żywy język, autentyczność bohaterki i prawdopodobieństwo jej historii; swoisty obyczajowy verbatim.
Spektakl o współczesnej nastolatce, która, jak wiele rówieśniczek, idealizuje, błądzi, trywializuje to, co ważne, w końcu ucieka się  do zimnego  wyrachowania, stanowił punkt wyjścia do rozmowy o uczuciach, potrzebie bliskości człowieka.  Spotkanie z twórcami, w czasie którego młodzież miała możliwość podzielenia się własnymi odczuciami pospektaklowymi, uchyliło drzwi do złożonego świata młodych. Niemniej jednak rozmowy o historii  Nataszy, która może być alter ego nastolatki przechadzającej się po gimnazjalnych korytarzach czy uliczkach naszej miejscowości, miały walor profilaktyczny. Kolejny raz zastanowiliśmy się nad wagą rodziny w procesie dojrzewania do wartości, mówiliśmy o sprawczej sile miłości, mądrych przyjaciołach w trudnych chwilach. Tego nie miała tytułowa bohaterka monodramu. Może, rozumiejąc  jej  historię, łatwiej  będzie młodym ludziom ustrzec się przed zagrożeniami współczesnego świata?
Rekomendacją dla pracy reżysera i aktorki jest fakt, iż oczekujemy ich z kolejną sztuką.

Opracowanie-Anna Bąk

JABŁKO SAMO ZDROWIE

W naszej szkole obchodziliśmy "Dzień Jabłka". Na korytarzu szkolnym odbyła się wystawa jabłek (konkurs na najładniejsze jabłko). Uczniowie przynieśli do szkoły ozdobione jabłka z metryczką, na której zamieścili pochodzenie jabłka, jego nazwę, wartości odżywcze.

 Prezentacja multimedialna

MIKOŁAJ W SZKOLE

Tradycyjnie, jak co roku o tej porze, w naszej szkole pojawił się szanowny Gość. Dzieci rozpoznały go od razu - to Święty Mikołaj! Powitały Go wierszami i piosenkami, a Święty - wyraźnie wzruszony - w zamian obdarował je prezentami. Szczególnie dużo prezentów dostały dzieci z klas zerowych oraz klas 1-3 Szkoły Podstawowej, ale i dla innych nie zabrakło wafelków. Mikołaj odwiedził wszystkich, i tych grzecznych, i tych niegrzecznych.

Przygotowała: Monika Zabroń

 A oto krótki fotoreportaż z jego wizyty

LEKCJA PRZYRODY W OŚRODKU EDUKACYJNO-MUZEALNYM W BRZEŹNIE

21 listopada 2016r. uczniowie klasy II a pod opieką p. Bożeny Nowosad i p. Barbary Gałus uczestniczyli w żywej lekcji przyrody w Ośrodku Edukacyjno-Muzealnym w Brzeźnie. Tematem zajęć było poznanie zwierząt zamieszkujących obszar rezerwatu „Brzeźno”. Lekcję poprowadził p. Paweł Łapiński we współpracy z kierownikiem ośrodka p. Ryszardem Suszyńskim. Uczniowie byli bardzo zainteresowani, ponieważ wszystkie zwierzęta o których opowiadali prowadzący można było zobaczyć z bliska. Zdobytą wiedzę o faunie zamieszkującej obszar rezerwatu i okolic utrwalono w drugiej części zajęć wykonując prace plastyczne. Wszystkie prace zostały dokładnie omówione i ocenione, a najciekawsze wzbogaciły ekspozycję w pracowni przedmiotowej. Na zakończenie uczestnicy zajęć spotkali się przy wspólnym ognisku na pieczeniu kiełbasek. Był to także czas na zabawy integracyjne.

Opracowała Bożena Nowosad

UŁAN NA LEKCJI HISTORII

W dniu 23 listopada 2016 r. w Zespole Szkół w Rudzie-Hucie gościł Pan Robert Matuszyński, członek grupy rekonstrukcyjnej Szwadronu Kawalerii Ochotniczej w barwach 9 Pułku Ułanów Małopolskich. W spotkaniu wzięli udział uczniowie klas I gimnazjum oraz V szkoły podstawowej.
Pan Matuszyński przybliżył uczniom czasy odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Z ogromną pasją nakreślił przebieg bitwy warszawskiej oraz bitwy pod Komarowem. Uczniowie z dużym zainteresowaniem wysłuchali ciekawych opowieści o polskich tradycjach ułańskich, grupach rekonstrukcyjnych. Poznali broń i umundurowanie, komendy. Dowiedzieli się co znaczy powiedzenie „ułańska fantazja”.
Zrozumieli również, że poznawanie historii może stać się pasją na całe życie, a przynależność do grupy rekonstrukcyjnej to nie tylko widowiskowe defilady i pokazy, ale ciężka praca i poświęcenie. Wszystkim bardzo podobała się taka żywa lekcja historii.

Barbara Gałus

ZIMĄ PAMIĘTAJMY O ZWIERZĘTACH

25 listopada 2016 r. gościliśmy w naszej szkole pana Pawła Łapińskiego przedstawiciela Ośrodka Edukacyjno – Muzealnego w Brzeźnie Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych. Uczniowie klas I B , III B oraz VI A uczestniczyli w prelekcji pt. „Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?”, poznając ich strategie przetrwania. Paweł Łapiński opowiadał o ciekawych zachowaniach i możliwościach zwierząt. Uczniowie z dużym zainteresowaniem uczestniczyli w prelekcji. Bogatsi w nową wiedzę, będą mogli odpowiednio przygotować się do akcji dokarmiania zwierząt oraz zrozumieć potrzeby tych ssaków i ptaków, które bez pomocy człowieka mogą nie przetrwać zimy.

Barbara Mikołajczyk i Renata Błach

PREZENTACJA NA TEMAT ŚWIĄT

"Do you know that…?" – prezentacja na temat  wybranych świąt w  krajach anglojęzycznych
Zadanie dotyczyło obszaru kodeksu związanego z krytycznym i samodzielnym korzystaniem z informacji zamieszczanych w sieci. Przygotowując prezentacje na temat wybranych świąt w krajach anglojęzycznych, uczniowie ćwiczyli umiejętność dokonywania wyboru między istotnymi i wartościowymi tekstami, które wnoszą wiele do ich własnej pracy, a treściami, po które niekoniecznie lub wcale nie należy sięgać.
Wstępne informacje na temat idei projektu przekazałam uczniom podczas zajęć pozalekcyjnych. Następnie przesłałam im drogą elektroniczną dodatkowe informacje, z którymi zapoznawali się samodzielnie.
Do realizacji zadania  zdecydowałam się wybrać liczącą 26 osób grupę  z klasy III a, ze względu na szczególnie duże zaangażowanie uczniów tej grupy we wszelkie dodatkowe działania dotychczas proponowane przeze mnie. Zadanie zostało zrealizowane na dwóch godzinach lekcyjnych, 21-22 listopada 2016 r.
Wyboru formy zadania dokonałam wspólnie z uczniami. Początkowo skłanialiśmy się ku odwróconej lekcji, jednak w trakcie realizacji zadania zdecydowaliśmy się włączyć elementy uczenia innych – przedstawienie ciekawszych prezentacji młodszym koleżankom i kolegom z klasy I.
Cele lekcji
Oprócz wymiernych korzyści w postaci poszerzenia wiedzy na temat wybranych świąt  krajów anglojęzycznych, wykonanie zadania miało przynieść efekty w postaci zwiększenia umiejętności uczniów w zakresie właściwego wykorzystania informacji oraz dokonywania wyboru między różnorodnymi źródłami. Innym ważnym celem było doskonalenie umiejętności pracy w grupie oraz dokonywania konstruktywnej oceny pracy kolegów.
Narzędzia
Do realizacji projektów uczniowie wykorzystywali programy Microsoft Office Word 2007 i Microsoft Office PowerPoint 2007, korzystali z przeglądarek Internet Explorer 8.0, 9.0 oraz wyszukiwali informacje na wielu stronach internetowych, m.in.
http://australiaday.gov.au
http://www.perthfestival.com.au/
http://www.wikipedia.pl
http://www.google.pl/imghp?hl=pl&tab=wi
http://translate.google.pl/?hl=pl&tab=iT
http://thesaurus.com/browse/oxford
http://www.ling.pl/
Przygotowania do zajęć
Przygotowania do wykonania zadania trwały tydzień. Wspólnie dokonaliśmy selekcji tematów prezentacji, czyli poszczególnych krajów anglojęzycznych, z wyłączeniem Halloween jako zbyt oczywistego wyboru. Uczniowie pracowali samodzielnie w domu, zbierając materiały i konstruując własne prezentacje. Kiedy mieli jakieś wątpliwości, zasięgali mojej rady lub korzystali z pomocy kolegów.
Przebieg lekcji
W wyznaczonym wcześniej dniu uczniowie dostarczyli wykonane przez siebie projekty. Uczniowie prezentowali swoje prace. Następnie dokonaliśmy oceny i wybraliśmy najciekawsze prezentacje.
Projekty dzieci
Podsumowanie
Największym wyzwaniem dla uczniów było dokonanie selekcji informacji podawanych przez anglojęzyczne źródła ze względu na stopień zaawansowania językowego. Zgodnie z moimi przewidywaniami, problematyczne okazało się także dokonanie poprawnego tłumaczenia tekstu z języka polskiego na angielski. Uczniowie mieli okazję przekonać się, że nie ze wszystkich słowników i translatorów warto korzystać, poszerzyli swoją znajomość słowników o „false friends” i słowniki typu tezaurus.
Uczniowie  bardzo chętnie przygotowują materiały. Tradycyjny podręcznik w ich przypadku nie do końca spełnia swoje zadanie. Moim zdaniem jednak, najcenniejsza była praca w grupie, bezpośrednie interakcje, podczas których uczniowie musieli dokonać wyboru ciekawych informacji i zdjęć. Dla niektórych z moich uczniów komputer jest jedynym przyjacielem i wypełniaczem wolnego czasu, dlatego ważne było uświadomienie im po raz kolejny, że chociaż przydatne, to jednak jest to tylko narzędzie pracy, a nie cel sam w sobie. Podsumowując, dla nas wszystkich „it was a great fun”.

Przygotowała: Monika Zabroń

ANDRZEJKI

W czwartek 24 listopada Samorząd Uczniowski zorganizował święto św. Andrzeja dla całej społeczności uczniowskiej.
W tym dniu sala gimnastyczna została zamieniona w "salę wróżb". To dziewczęta z klasy szóstej zadbały o magiczny nastrój. Rada Samorządu Uczniowskiego na ten moment przeobraziła się we wróżki.
Te niezwykłe, magiczne damy przepowiadały wszystkim chętnym przyszłość z kart, dłoni, wróżyły również ze szklanej kuli, magicznych serc, kombinacji cyfr z daty urodzenia. Tak więc każdy uczestnik andrzejkowych szaleństw 
z niecierpliwością przekłuwał papierowe serce, aby odczytać imię swojej sympatii, losował magiczne bileciki, na których widniały nazwy zawodów przyszłości, bądź szukał swojej szczęśliwej liczby. Katalog wróżb był obszerny i bogaty, a każdy pragnął wywróżyć sobie coś wyjątkowego.
Wiele śmiechu i radości dostarczały dzieciom przepowiednie. Wszyscy gorączkowo czekali na to, by dowiedzieć się, kto jako pierwszy z klasy zmieni stan cywilny, będzie bogaty i komu w życiu się powiedzie.
Była też dobra muzyka. Po wróżbiarskim wieczorku był czas na dyskotekę. Wszyscy bawili się wesoło. Zmęczeni i głodni mogli uzupełnić swoje siły w klasie, która oferowała pyszne ciasta przygotowane przez rodziców.
Wszyscy wspaniale się bawili, humory dopisywały, a przepowiedziana przyszłość zawsze może się spełnić. Tak naprawdę wszystko zależy od nas samych. Warto o tym pamiętać.

Opiekun Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej
Monika Zabroń

ŚWIĘTY ANDRZEJ CI UKAŻE, CO CI LOS PRZYNIESIE W DARZE

Andrzejki to czas wróżb, głównie matrymonialnych, króre odbywają się  wigilię dnia św. Andrzeja, a więc 29 listopada. W przeszłości uznawano je za wieczór dla panien, gdyż kawalerowie wróżyli sobie w wigilię dnia św. Katarzyny, czyli 24 listopada w tzw. katarzynki. Z czasem andrzejki połączyły się z katarzynkami i obecnie 29 listopada bawią się wszyscy razem. Uczniowie Szkoły Filialnej w Rudzie nawiązali do tej tradycji. 23 listopada tańczono przy znanych wszyskim rytmach. Wróżby Buty, Karty, Liczby, Serca rozweseliły uczniów, chociaż każdy z nich wiedział, że trzeba je traktować z przymrużeniem oka. Miłym akcentem spotkania był słodki poczęstunek.

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie