SPRZĄTANIE GROBÓW ŻOŁNIERSKICH PRZED ŚWIĘTEM KONSTYTUCJI MAJOWEJ
Samorząd Uczniowski podjął akcję sprzątania grobów nieznanego żołnierza na pobliskim cmentarzu parafialnym. Obrońcy naszych ziem polegli obok (nieistniejącego już dziś) dworku w pobliżu szkoły podstawowej. Zapalenie zniczy pamięci i zmówienie modlitwy zakończyło tę patriotyczną akcję.
Opracowanie-Anna Bąk
WYCIECZKA NA PRZEJŚCIE GRANICZNE
Dnia 25 kwietnia 2018 r. uczniowie klasy I a i III a wraz ze swoimi wychowawczyniami: p. Jolantą Czerniakiewicz i p. Bożeną Nowosad zwiedzali przejście graniczne w Dorohusku. Dzieci zobaczyły granicę naszego państwa z Ukrainą, odprawę paszportową oraz sprzęt służący funkcjonariuszom straży granicznej w ich pracy. Atrakcją wycieczki był pokaz umiejętności piesków przeszukujących narkotyki. Wycieczka została zorganizowana w ramach programu współpracy z Nadbużańskim Oddziałem Straży Granicznej.
Opracowała – Jolanta Czerniakiewicz
ZAJĘCIA OTWARTE
W dniu 27.04.2018r.w klasie III B odbyły się zajęcia otwarte na temat "Moje zainteresowania i pasje". Uczniowie zapoznali się ze znaczeniem pojęć: "pasja, hobby, kolekcjonerstwo, zainteresowania." Prezentowali swoje pasje i sposoby spędzania wolnego czasu. Jedni wybrali aktywność artystyczną tj.: malarstwo, śpiew, taniec, projektowanie ubrań, gra na instrumencie, florystykę. Inni preferowali aktywność fizyczną tj.: wycieczki rowerowe, obserwację przyrody, wycieczki przyrodnicze, grę w piłkę, pracę w ogródku kwiatowym. Niektórzy uczniowie prezentowali zdolności techniczne, projektowanie i konstruowanie z klocków lego. Byli też miłośnicy czytania książek, słuchania muzyki, kolekcjonerzy. Zwolennicy zainteresowań naukowych eksponowali swoje liczne dyplomy z udziału w konkursach, prezentowali znajomość języka angielskiego. Autoprezentacje poparte były ciekawymi eksponatami. Adeptki sztuki kulinarnej przygotowały dla wszystkich pyszne ciasteczka.
Na spotkanie licznie przybyli rodzice, którzy również aktywnie wzięli udział w zajęciach. Rozwiązywali test na temat predyspozycji i zainteresowań swoich dzieci. Wzięli udział w zabawie integracyjnej - Co lubi robić moje dziecko? Z dużym zainteresowaniem wysłuchali apelu dzieci do rodziców na temat roli rodziców w rozwijaniu pasji, zainteresowań i zdolności dzieci. Zorganizowane spotkanie było wartościową formą zajęć zarówno dla uczniów, wychowawcy jak i rodziców.
Jadwiga Wolan
„PRZYDATNE LIFEHAC K’I, CZYLI JAK SIĘ UCZYĆ, BY OCENY BYŁY ZADAWALAJĄCE”?
Faktem jest, że współczesny system edukacji na każdym poziomie zawiera wiele szczegółowych treści. Jednakże w bogatych programach brakuje dwóch ważnych przedmiotów: „Jak się uczyć”? i „Jak myśleć”? Kreatywna i ambitna młodzież zna kilka sposobów na ułatwienie sobie procesu nauki, począwszy od języków obcych, przez czasochłonne przedmioty humanistyczne i przyrodnicze; a że społecznie zaangażowani samorządowcy lubią się dzielić doświadczeniem z innymi, zorganizowaliśmy dwudniową akcję edukacyjną „Przydatne lifehack’i, czyli jak się uczyć, by oceny były zadawalające”?
Aktywnie działające dziewczęta w SU: Magda Kosiba, Kinga Anasiewicz, Karolina Szwalikowska i Małgosia Trochimiuk podjęły próbę podpowiedzi młodszemu koleżeństwu, co zrobić, by łatwiej zapamiętywać i kojarzyć. W dniach 25 i 26 kwietnia 2018 gimnazjalistki przeprowadziły zajęcia w klasach I-III oraz w zerówkach. Prezentowały dzieciom różne mnemotechniki, typu „ludzie-ludziom”, „rzymski pokój” czy „mapy umysłu”. Celem mind mappingu jest wykorzystanie synergicznej współpracy obu półkul mózgowych osoby uczącej się. Warto tu używać rysunków oraz haseł, które powinny być kolorowe, przejrzyste i zawierać najważniejsze informacje. Ponoć najlepsze są pierwsze skojarzenia. Nowy rodzaj zajęć budził zaciekawienie maluchów. Prelegentki z autopsji znają skuteczność metod zapamiętywania i kojarzenia.
Opracowanie-Anna Bąk
VI RAJD „ODKRYWANIE RUDY”
17 kwietnia 2018 roku odbył się rajd rowerowy po naszej gminie którego głównym celem było odkrywanie wiosny. Dzięki wnikliwemu szukaniu znaleziono przejawy wiosny na łąkach, polach a przede wszystkim w Żalińskim Lesie na obszarze Natura 2000. Następnie uczestnicy wycieczki udali się do Ośrodka Edukacyjno-Muzealnego w Brzeźnie na spotkanie z panem Pawłem Łapińskim ornitologiem i znawcą przyrody. Prezentacja multimedialna wzbogacona wykładem pana Pawła utrwaliła wiedzę uczestników konkursu wiedzowego. Pierwsze miejsce zajęła Anna Kozłowska, drugie Kinga Bondaruk a trzecie Aleksandra Szybista. Dziewczęta wygrały również w drużynowym konkursie sprawnościowym. Pozostali uczestnicy także otrzymali nagrody za wygrane w konkurencjach indywidualnych. Sędzią zawodów był Marek Kalinowski. Rajd zorganizował Klub Turystyki Rowerowej PTTK RUDA TEAM. Do zobaczenia na szlaku.
Krzysztof Opas
„SPOTKANIE Z HISTORYKIEM DR PAWŁEM KIERNIKOWSKIM”
16 kwietnia przyjechał do naszej szkoły historyk - regionalista z Chełma dr Paweł Kiernikowski. Pan Kiernikowski jest wieloletnim sekretarzem Stowarzyszenia „Rocznik Chełmski” wspierającym naszą placówkę szczególnie przy okazji konkursu o patronie Henryku Michale Kamieńskim. Tym razem jednak uczniowie klas starszych SP oraz gimnazjaliści mieli okazję wysłuchać bardzo ciekawego wykładu o historii muzealnictwa i o skomplikowanej historii naszego chełmskiego muzeum. W drugiej części dr Kiernikowski zaciekawił swoich słuchaczy tematyką przedwojennej oświaty na ziemi chełmskiej. Była to bardzo interesująca lekcja historii dla wszystkich zgromadzonych na sali gimnastycznej. Spotkanie zorganizowała Grupa Aktywnych Patriotów (GAP).
Krzysztof Opas
ROCZNICA KATYŃSKA
Kwiecień jest dla nas Polaków miesiącem szczególnym. Młodzież skupiona w Grupie Aktywnych Patriotów(GAP) oraz ich koledzy i koleżanki z klas III gimnazjum postanowili uczcić pamięć o ofiarach mordu katyńskiego. Dokładnie w południe przemaszerowali młodzi ludzie wraz z flagami narodowymi na miejsce pamięci przy dębie w parku szkolnym aby minutą ciszy uczcić pamięć tych którzy zginęli. Następnie przy zapalonym zniczu wysłuchali informacji o tym wydarzeniu przygotowanych przez Mateusza Mazurka z GAP. Była to jeszcze jedna lekcja patriotyzmu.
Krzysztof Opas
SPOTKANIE Z AGNIESZKĄ MARTINKĄ
Dnia 18.04.2018r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniu zorganizowanym przez Bibliotekę Publiczną Gminy Ruda-Huta z panią Agnieszką Martinką - laureatką nagrody Johnnie Walker KEEP WALKING AWARD "za pasje i odważne zrealizowanie marzenia", podróżniczką i pisarką, absolwentką Geologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Podyplomowych Studiów Menedżerskich Polsko-Amerykańskiego Instytutu Zarządzania.
Pani Agnieszka zaprezentowała kolejną swoją książkę Połowinka. Rowerem na Ural, do miejsca zesłania Ojca. Wspomnienia Ojca i córki. Jest to opowieść o niezwykłym człowieku, odważnym i wielkim patriocie, Zdzisławie Martince, który już jako dwunastoletni chłopiec rozpoczął swoją walkę w obronie ojczyzny. Uciekł z domu, chcąc dostać się do polskiej armii, złapany na granicy trafił do sowieckiego więzienia w Samborze, a po wojnie, jako żołnierz AK, został wywieziony na Ural do Połowinki, kopalni węgla kamiennego nr 4. Autorka opisuje wyprawę do miejsc ważnych dla jej tata. Odwołuje się do trudnych i bolesnych wspomnień. Z dwójką współtowarzyszy wyprawy przeżywa wiele ciężkich, ale i radosnych chwil, przeplatanych spotkaniami z interesującymi ludźmi, przyjaźnie nastawionymi do obcych, goszcząc ich w myśl zasady: „Gość w dom, Bóg w dom”.
Warto podkreślić, że książka mówi o jeszcze jednym bohaterze. To skromna, otwarta, życzliwie nastawiona do ludzi, odważna i silna kobieta oraz wspaniała córka – Agnieszka Martinka. Szukając autorytetów, wzorów godnych naśladowania, patrzymy daleko, a one są na wyciągnięcie ręki…
Pani Agnieszko, dziękujemy za piękną opowieść i poświęcony nam czas. Życzymy wytrwałości i wielu niezwykłych przygód, o których chętnie przeczytamy w kolejnych Pani książkach.
Uczniowie kl. 7a i 7b wraz z opiekunami:
Dorotą Kowal, Agnieszką Polak, Krzysztofem Opasem i Dyrekcją Szkoły
PAMIĘTAMY
19 kwietnia 2018 r. mija 75. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. Już po raz szósty Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje akcję społeczno-edukacyjną Żonkile. Pomysł wziął się stąd, iż ocalały z getta Marek Edelman, ostatni dowódca ŻOB zawsze 19 kwietnia, w rocznicę powstania, składał bukiet żółtych kwiatów pod Pomnikiem Bohaterów Getta na Muranowie. Żonkil stał się symbolem szacunku i pamięci o powstaniu. Organizowana od 2013 roku przez Muzeum POLIN akcja ma na celu rozpowszechnianie tego symbolu oraz szerzenie wiedzy na temat samego powstania.
Również uczniowie naszej szkoły przyłączyli się do tej akcji. Harcerze przygotowali papierowe żonkile, które rozdawali uczniom, nauczycielom oraz mieszkańcom Rudy – Huty. Tworzenie kwiatów było okazją do rozmów o przeszłości i ważnych wydarzeniach z historii naszego kraju.
CZYSTE POWIETRZE
Program ,,Czyste Powietrze Wokół Nas”- jest przedszkolnym programem edukacji antynikotynowej, chroniącym dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego. Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim jego celem jest wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
Przez kilka dni realizowany był cykl zajęć. Scenariusze zajęć dla dzieci:
Zajęcie I: Wycieczka
Zajęcia II : Co i dlaczego dymi?
Zajęcia III: Jak się czuję kiedy dymi papieros?
Zajęcia IV: Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
Zajęcia V : Jak unikać dymu papierosowego?
W oddziałach 0a i 0b odbyło się 5 zajęć warsztatowych. Zajęcia obejmowały tematykę, która pozwoliła dzieciom poznać czynniki mające wpływ na zdrowie, dostrzec szkodliwość palenia tytoniu i skutków działania dymu tytoniowego na organizm oraz pozwoliła przyjąć właściwą postawę wobec zagrożenia tytoniowego. W przebiegu zajęć warsztatowych wykorzystano przede wszystkim metody aktywizujące, które mają umożliwić dzieciom zaangażowanie wszystkich zmysłów i podjęcie różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach, wykazywały zainteresowanie, chętnie współpracowały w zabawach ruchowych i zajęciach plastycznych.