MIKOŁAJ W NASZEJ SZKOLE
Tradycyjnie, jak co roku o tej porze, w naszej szkole pojawił się szanowny Gość. Dzieci rozpoznały go od razu - to Święty Mikołaj! Powitały Go wierszami i piosenkami, a Święty - wyraźnie wzruszony - w zamian obdarował je prezentami. Szczególnie dużo prezentów dostały dzieci klas 1-3 Szkoły Podstawowej, ale i dla innych nie zabrakło cukierków. Mikołaj odwiedził wszystkich, i tych grzecznych, i tych niegrzecznych.A oto krótki fotoreportaż z jego wizyty.
ŚWIĘTY MIKOŁAJ
Święty Mikołaj 6 grudnia będzie obchodził swój szczególny dzień. Mikołajki to święto, które obecnie celebruje się przede wszystkim w szkołach. Wielu uczniów czeka na nie z utęsknieniem przez cały rok. Czy wiecie skąd wywodzi się współczesna tradycja?
Święty Mikołaj - człowiek, który obdarowywał anonimowo
Święty Mikołaj to bardzo ważna postać w katolicyzmie oraz prawosławiu. Zgodnie ze średniowieczną hagiografią żył na przełomie III i IV wieku. Był biskupem Miry, która obecnie znajduje się na terytorium Turcji. Ten chrześcijański święty stał się z biegiem lat ważną postacią występującą w wielu kulturach. Święty Mikołaj zasłyną jako człowiek, który przez całe życie pomagał potrzebującym; wszystkie dobra, jakie posiadał rozdawał ubogim. Co ciekawe, Mikołaj swoje dary przekazywał anonimowo, co dowodzi jego bezinteresowności.
Święty Mikołaj i mikołajki - skąd ta tradycja?
Mikołajki to święto bardzo stare. Już w okresie średniowiecza utarł się zwyczaj obdarowywania dzieci prezentami w wigilię tego dnia. Mało kto wie, że do XIX wieku imieniny św. Mikołaja były na ziemiach polskich dniem wolnym od pracy!
Obecnie święto to jest obchodzone w wielu zakątkach świata - m.in. Santa Claus (USA), Heilige Nicolaus (Niemcy), Babbo Natale (Włochy), Mikulas (Czechy).
W XIX wieku na ziemiach polskich święty Mikołaj odwiedzał domy wraz z aniołkiem i diabłem. W trakcie wizyt przepytywał najmłodszych z pacierza i dopytywał rodziców o sprawowanie ich pociech. Grzeczne dzieci otrzymywały tego dnia słodycze; z kolei te, które zachowywały się nieodpowiednio dostawały rózgi.
Święty Mikołaj w szkole - jak obecnie celebrujemy ten dzień w szkołach?
Imieniny św. Mikołaja są co roku doskonałą okazją do oderwania się od rutynowego szkolnego planu dnia. Dla wielu uczniów mikołajki to jeden z najprzyjemniejszych dni w trakcie roku szkolnego. Wtedy to zazwyczaj obdarowujemy prezentami kolegów i koleżanki z klasy. Są to podarunki anonimowe - po wylosowaniu nazwiska staramy się nie wyjawiać, komu w tym roku będziemy kupowali mikołajkowy upominek. To nawiązanie do jednego ze zwyczajów św. Mikołaja - chrześcijański święty swoje dary przekazywał anonimowo; żadna z obdarowanych przez niego osób nie wiedziała, kto jest autorem niespodzianki. Tego dnia w wielu szkołach odbywają się także koncerty kolęd oraz przedstawienia nawiązujące do tradycji mikołajkowych.
Listy do Świętego Mikołaja
Niektórzy 6 grudnia w trakcie zajęć lekcyjnych piszą listy do Świętego Mikołaja. Obecnie nie ma zgody co do tego, gdzie znajduje się jego prawdziwa siedziba. Powstało wiele ośrodków, do których co roku nadchodzą listy z różnych zakątków świata z marzeniami świątecznymi. Dzieci proszą o w nich głównie o prezenty, starsi o miłości i zdrowie. Jeśli jeszcze nie napisaliście listu do Świętego Mikołaja to zachęcamy do podjęcia się tego zadania! Może to wy w tym roku znajdziecie się wśród nielicznych szczęśliwców, którzy otrzymają odpowiedź? Jedna z najbardziej znanych siedzib Świętego Mikołaja znajduje się obecnie w Laponii. Specjalnie dla was przekazujemy jej adres:
Santa Claus Arctic Circle 96930, Rovaniemi, Finlandia
Opracowanie:
Samorząd Uczniowski SP
DYSKOTEKA ANDRZEJKOWA
W listopadową ciemną noc,
swój los wywróżę sobie,
bo wróżby dziwną mają moc,
mówiły mi o Tobie.
Andrzejki to ostatnia chwila do wróżb i zabawy tuż przed nadchodzącym adwentem. Z tej okazji 30 listopada w Szkole Podstawowej w Rudzie-Hucie odbyła się dyskoteka andrzejkowa zorganizowana przez Samorząd Uczniowski. Ulubiona muzyka uczniów i dekoracje sprawiły, że wszyscy poczuli tę niezwykłą atmosferę i cudownie się bawili.
Na dyskotece Andrzejkowej oczywiście nie zabrakło również wróżb przygotowanych przez uczniów naszej szkoły. Były one miłym przerywnikiem w szalonej zabawie i cieszyły się ogromnym powodzeniem. Oczywiście wierzymy, że wszystkie się spełnią, a zwłaszcza te dobre. Jeśli ktoś nie zdążył sobie powróżyć to pamiętajmy, że następne andrzejki już za rok.
Organizator imprezy:
Samorząd Uczniowski SP i Gimnazjum.
Szczególne podziękowania dla uczniów z klasy 3 b gimnazjum:
Nikoliny Skrypczuk,
Julii Kosteckiej
Sandry Kędzierawską,
Kuby Połajdowicz,
Adama Szymański
"WOLONTARIUSZ W AFRYCE – PRACA I PRZYGODA"
W środę 22 listopada 2017 r. szkołę w Rudzie-Hucie odwiedził wolontariusz, pan Mateusz Żuławski. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie klas 1-7 szkoły podstawowej i 2-3 gimnazjum. Gość opowiadał o swoim spotkaniu z Afryką oraz Indiami. Pan Mateusz przebywał w Tanzanii i Kenii. Prowadził zajęcia w szkole, w okolicach Kisii. Uczniowie poznali warunki życia swoich rówieśników mieszkających na innych kontynentach, szczegóły pracy wolontariusza, piękno afrykańskiej ziemi, a także mieli możliwość nauczenia się kilku słów z języka suahili.
Spotkanie z panem Mateuszem odbyło się w ramach relizowanego w szkole projektu "Edukacja Globalna. Liderzy edukacjji na rzecz rozwoju". W tym roku w dniach 18 - 26 listopada, nasza szkoła brała udział w 19. edycji europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej pod hasłem: „Cele Zrównoważonego Rozwoju. Przyszłość świata zależy od nas!”, mającej na celu zwrócenie uwagi społeczeństw europejskich na potrzebę prowadzenia edukacji dotyczącej spraw globalnych, poprzez intensywne i różnorodne działania skierowane przede wszystkim (ale nie tylko) do dzieci i młodzieży. Ideą jest zapoznanie młodych ludzi z wyzwaniami i problemami współczesnego świata, kształtowanie wśród nich postaw sprzyjających ich rozwiązywaniu, respektujących różnorodność kulturową oraz umiejętność porozumiewania się z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur.
Opracowała: S. Jankowska
SZKOLNY KONKURS PIĘKNEGO PISANIA „MAŁY MISTRZ KALIGRAFII”
21 listopada w naszej szkole odbył się konkurs pięknego pisania pod nazwą „Mały mistrz kaligrafii”. W konkursie wzięli udział uczniowie klasy Ia i Ib. Dzieci miały za zadanie napisać zgodnie z zasadami kaligrafii zdania składające się z wyrazów ułożonych z poznanych przez trzy miesiące liter. Komisja konkursowa w składzie:
1.Dorota Kowal – nauczyciel języka polskiego
2.Jolanta Czerniakiewicz – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
3.Joanna Prokop – nauczyciel edukacji wczesnoszkolne,j przy wyborze prac brała pod uwagę staranność i estetykę pisma. Wyłoniono 9 laureatów:
1.Zuzanna Łukasik – klasa I b
2.Patrycja Zawiślańska – klasa I a
3.Wojciech Walczuk – klasa I a
4.Miłosz Koperski – klasa I a
5.Dagmara Gubanow –klasa I a
6.Maja Deryło – klasa I a
7.Julia Dąbrowska – klasa I a
8.Seweryn Pawłowski – klasa I a
9.Maja Bierut – klasa I b
Zwycięzcom gratulujemy.
Opracowała – Jolanta Czerniakiewicz
„Wszystko jest ze sobą powiązane. Cokolwiek złego
przytrafia się Ziemi, przytrafia się synom i córkom Ziemi.
Ludzie nie tkają pajęczyny życia, są w niej jedynie nitkami.
Cokolwiek wyrządzają pajęczynie życia, wyrządzają to
samym sobie”.
Seattle
CO KRYJE SIĘ ZA METKĄ TWOICH UBRAŃ?
W ramach tegorocznej akcji TEG uczniowie z klasy 7b: Dagmara Werema, Małgorzata Grzeluk, Kornelia Mikulska, Mateusz Matejuk i Maciej Tyczyński przygotowali projekt pt: ,,Moda - więcej kolekcji niż sezonów, czyli co nosimy na co dzień" i „Metki- sieć globalnych powiązań".
Celem projektu było zrozumienie związków między gospodarką, społeczeństwem i środowiskiem na globalnym poziomie oraz uświadomienie, na czym polegają współzależności między ludźmi na świecie a także, jak olbrzymi wpływ ma globalna Północ na tereny globalnego Południa. Mateusz przygotował prezentację dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z edukacją globalną i mechanizmami globalnych współzależności. Uczniowie wykonali plakat na temat: „Kto zarabia na twojej koszulce?" oraz krótkie przedstawienie pt: ,,Sklep" dotyczące zakupów odzieży z uwzględnieniem marki i ceny produktów. Zabawa „koło graniaste" zobrazowała jak długą podróż przebywają nasze ubrania zanim trafią do sklepu.
Podsumowaniem było poddanie refleksji nawyków konsumenckich związanych z kupnem odzieży w aspekcie globalizacji. Tydzień Edukacji Globalnej w naszej szkole organizowany jest po raz pierwszy. Akcję, którą przygotowaliśmy, spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży.
Opracowała: Dorota Sawicka
KONKURS "WYMYŚL HASŁO I WYGRAJ!” ROZSTRZYGNIĘTY
20 listopada 2017 roku w Szkole Podstawowej w Rudzie-Hucie pod przewodnictwem wicedyrektor Doroty Sawickiej został rozstrzygnięty konkurs na hasło promocyjne obchodów 1000-lecia pobytu Bolesława Chrobrego w Hniszowie.
W konkursie wzięło udział 49 uczestników, w tym:
8 w kategorii dorośli
13 w kategorii szkoła podstawowa
28 w kategorii gimnazjum
Nagroda główna została przyznana dla Artura Pytla – hasło:
"Dąb Bolko – odpocznij w cieniu legendy”
Wyróżnienia:
SZKOŁA PODSTAWOWA
Maciej Zelent - 4b
"Dąb Bolko ma 1000 lat, a jest jak twój brat”
Joanna Sawicz – 4b
"W Rudzie-Hucie pięknie mamy i do Bolka zapraszamy”
Łukasz Grzeluk – 4b
"Przyjeżdżaj do cudnej Rudy-Huty w lecie na Bolka 1000-lecie”
GIMNAZJUM
Magdalena Kosiba – 2b
"Bolko słynny jest na świecie w Rudzie-Hucie go znajdziecie”
Karolina Szwalikowska – 2b
"Samochodem czy piechotą na 1000-lecie Bolka zmierzaj z ochotą”
Dawid Lodowski – 2b
"Dąb Bolko i Ruda-Huta lepsze niż waluta”.
Propozycje haseł, które zostały docenione przez organizatorów były kreatywne, oryginalne i atrakcyjne. Gratulujemy !!!
TYDZIEN EDUKACJI GLOBALNEJ - 18 - 26 listopada 2017r.
W naszej szkole obchodzimy Tydzień Edukacji Globalnej - Cele Zrównoważonego Rozwoju. Element projektu, do którego przystąpiła Nasza szkoła, ma na celu przybliżyć uczniom, nauczycielom a także rodzicom tematyki zrównoważonego rozwoju. Chcemy aby nasi uczniowie MYŚLELI GLOBALNIE A DZIAŁALI LOKALNIE (http://teg.edu.pl)
Minister Edukacji Narodowej zachęca do włączenia się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej. Tegoroczna edycja, zaplanowana na 18-26 listopada, przebiegała pod hasłem Cele Zrównoważonego Rozwoju. Przyszłość świata zależy od nas!
W ramach obchodzonego już po raz 19. Tygodnia Edukacji Globalnej instytucje publiczne i prywatne mogą organizować spotkania dyskusyjne, akcje społeczne, gry terenowe, warsztaty, wykłady, wystawy, happeningi, pokazy filmów czy koncerty.
Tydzień Edukacji Globalnej jest okazją dla szkół, nauczycieli i przedstawicieli środowiska oświatowego do przekazania treści edukacji globalnej zawartych w podstawie programowej. To doskonała możliwość do zorganizowania ciekawych imprez szkolnych i włączenia uczniów w sprawy zrównoważonego rozwoju.
W projekcie uczestniczyli również uczniowie klasy V, którzy w ramach edukacji społecznej uczyli się, jak odróżniać dobro od zła w kontaktach międzyludzkich, szanować ludzi bez względu na ich rasę, kulturę i tradycje, nie krzywdzić innych oraz pomagać słabszym. Swoje refleksje na temat uchodźców i pomocy potrzebującym przedstawili na plakatach. Podsumowaniem Tygodnia Edukacji Globalnej była wystawa prac uczniów pod hasłem „Tolerancja”, która wzbudziła w szkole duże zainteresowanie. Oglądający wystawę mieli okazję poszerzyć swoje wiadomości na temat problemów ludzi zmuszonych do opuszczenia swoich domów i poszukujących schronienia. Mogli również dowiedzieć się, na czym polega tolerancja oraz otworzyć swoje serca na potrzeby ludzi pozbawionych dachu nad głową i żyjących w niedostatku.
Przygotowała: Monika Zabroń
SAMORZĄD UCZNIOWSKI CZYTA DZIECIOM W GRUPIE MALUCHÓW
Członkowie Samorządu Uczniowskiego czynnie włączyli się do akcji Samorząd Uczniowski CZYTA DZIECIOM. Polega ona na propagowaniu codziennego głośnego czytania dzieciom, gdyż jak wiadomo nawyk czytania i miłość do książek musi powstać już w dzieciństwie.
Poprzez rozmowy, a także podsuwanie ulotek i literatury dotyczącej konieczności i sensu czytania, zachęcamy również rodziców do czytania dzieciom w domu. Wpajamy rodzicom, że codzienne głośne czytanie warto zacząć jak najwcześniej i kontynuować je nawet wówczas, gdy dziecko samo już dobrze czyta.
A w jaki sposób w przedszkolu można kształtować nawyk czytania? Utwory literackie czytamy codziennie. Do szczególnie ulubionych przez dzieci należą:
Brzechwa - dzieciom
Bajki samograjki
Jan Brzechwa
Wiersze dla dzieci
Julian Tuwim
Wróbelek Elemelek i jego przyjaciele
Psoty i kłopoty wróbelka Elemelka
Hanna Łochocka
Przygody kota Filemona
Sławomir Grabowski
Kubuś Puchatek
Chatka Puchatka
Alan Alexander Milne
Wszystkie nasze działania mają na celu rozbudzenie w dzieciach zapału do poznawania literatury. Chcemy, aby lubiły czytać i aby czytanie stało się dla nich koniecznością i potrzebą, nie zaś kojarzyło się z nudą i przymusem. Pragniemy, aby nasi wychowankowie stali się czytelnikami na resztę życia i nie stracili szansy na ciągły rozwój intelektualny.
Przygotowała: Monika Zabroń
ZAJĘCIA Z OZOBOTEM
W pierwszych dniach listopada uczniowie klas pierwszych oraz klasy drugiej naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w nietypowych zajęciach z Ozobotem przeprowadzonych przez Panią Joannę Prokop. W trakcie lekcji klasy poznały amerykańskie roboty OzoBot, które poza programowaniem na komputerze można programować na kartce papieru. OzoBot rozpoznaje odpowiednie sekwencje kolorowych linii i podąża ich śladem. Za pomocą kredek lub flamastrów możemy w prosty sposób napisać program. Uczniowie mieli okazję w trakcie zajęć prowadzonych przez panią Joannę testować, jak i programować Ozobot. Za pomocą flamastrów mogli w prosty sposób napisać pierwszy program. W ten sposób Ozobot widział, gdzie jest linia i nią podążał. Przy okazji rozpoznawał odpowiednie sekwencje kolorowych linii i podążał ich śladem oraz wykonywał polecenia. Uczniowie bardzo chętnie pracowali podczas lekcji programowania. Ozobota mogliśmy testować dzięki uprzejmości firmy EduSense Sp. z o.o.
Opracowała: Joanna Prokop