WSIEDLANIE ZAJĘCY
W dniu 04.11.2016 r. uczniowie klas I Gimnazjum w Rudzie-Hucie wzięli udział w wsiedlaniu 20 par zajęcy do woliery adaptacyjnej w Poczekajce, wybudowanej przez Koło Łowieckie nr 23 „Szarak” w Chełmie. Celem akcji jest zahamowanie spadku populacji zwierzyny drobnej w województwie lubelskim oraz jej odbudowa. Zadanie jest realizowane w ramach „Programu odbudowy populacji zwierzyny drobnej w województwie lubelskim na lata 2009-2020”. Program finansowany jest ze środków Budżetu Województwa Lubelskiego, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie oraz przez koła łowieckie. W wolierze zające spędzą zimowe miesiące i wczesną wiosną zostaną wypuszczone do obwodu łowieckiego.
Relacja z akcji ukarze się w programie Telewizji Polskiej w kolejnym odcinku „Ostoi”
Barbara Gałus
SZKOLNY KONKURS PLASTYCZNY
pt. „Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie”
W Zespole Szkół w Rudzie–Hucie zorganizowany został konkurs plastyczny, przeznaczony dla uczniów klas I – III Szkoły Podstawowej im. por. Zbigniewa Twardego ps. „Trzask”. Zadaniem uczestników było stworzenie pracy, której głównym tematem były pozytywne zachowania promujące przeciwstawianie się przemocy, wyrażanie dezaprobaty wobec przemocy oraz promowania odpowiednich wzorców życia rodzinnego.
W konkursie wzięło udział 43 uczniów reprezentujących klasy I – III.
Wyłoniono następujących laureatów:
I miejsce – Mateusz Misztal – kl. I, Dawid Rudy- kl. III b, Oliwia Skrochocka – kl. III a, Amelia Antoniewicz – kl. I, Julia Bukszyńska – kl. II b, Bartosz Doliński – kl. III b, Filip Maksymiuk – kl. II a
II miejsce – Alicja Gąsiorowska – kl. III b, Wiktoria Mazurek – kl. II R, Wojciech Rafalski – kl. II a, Katarzyna Łyszkowicz – kl. I, Weronika Jakóbiec – kl. I, Martyna Suchań – kl. III a, Szymon Semeryło – kl. III b, Roksana Sawicka – kl. II b
III miejsce – Roksana Baj – kl. III b, Tomasz Sadowski – kl. II a, Amelia Krawczyńska – kl. I Filia Ruda, Aleksandra Krawczyńska – kl. II Filia Ruda, Anna Kuchta – kl. II b, Julia Skrzypiec – kl. I
Wyróżniono prace wykonane przez niżej wymienionych uczniów:
Patryk Wójtowicz – kl. I, Carmen Matuszyńska – kl. III b, Magda Kochoń – kl. I, Julia Oziębło – kl. I, Julia Wilkos – kl. II a, Martyna Fas – kl. III b, Kamil Grzeluk – kl. I Filia Ruda, Ewelina Dąbrowska – kl. I, Dominik Skrochocki – kl. II Filia Ruda, Michał Szwalikowski – kl. II Ruda, Oskar Rozmarynowski – kl. II b, Szymon Witkowski – kl. II a, Krystian Szwalikowski – kl. I, Faustyna Opolska – kl. I, Nikola Lewczuk – kl. II b, Jagoda Świętojańska – kl. III a, Zbigniew Laskowski – kl. II b, Julia Suszczyk – kl. II a, Kinga Panas – kl. II a, Piotr Bąk – kl. II a, Mateusz Dadas – kl. I, Bartek Denysiuk – kl. I.
Podczas oceny uwagę zwracano na pomysłowość, oryginalne ujęcie tematu, formę i wysiłek włożony w przygotowanie prac. Uczniowie otrzymali nagrody rzeczowe, które zostały ufundowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Rudzie-Hucie. Nagrody laureatom wręczyła kierownik GOPS w Rudzie–Hucie Pani Marta Hamelczuk.
Zwycięzcom gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
W oddziałach przedszkolnych 0a i 0b realizowany był Program przedszkolnej edukacji antynikotynowej "Czyste powietrze wokół nas”. Temat zajęć w 0a brzmiał: Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?. Celem zajęć było zwiększenie wiedzy u dziecka na temat skutków palenia papierosów. Dzieci poznały historyjkę o podróży Dinusia pociągiem do wujka, który zapraszał Dinka na wieś.
Temat zajęć w oddziale 0b brzmiał: Co i dlaczego dymi? Celem realizacji programu było zwiększenie wiedzy przedszkolaków w zakresie zlokalizowania źródeł dymu, określenia rodzajów oraz przyczyn wydobywania się dymów. Na podsumowanie zajęć dzieci wykonały ilustracje na których przedstawiły różne źródła dymu.
TROPIMY HISTORIĘ
„Historia to świadek dziejów, źródło prawdy, życia,
pamięci, mistrzyni życia, piastunka przeszłości
i zwiastunka przyszłości.”
Tytus Liwiusz
W dniu 17.X.2016 r. uczniowie klasy III b z wychowawczynią panią Jolantą Czerniakiewicz oraz uczniowie z klas I-III w Rudzie wraz z wychowawczyniami: panią Kazimierą Powałką i panią Bożeną Zielińską pojechali na wycieczkę „Ślady powstania styczniowego na terenie gminy Ruda–Huta”. Zobaczyli pomniki upamiętniające bitwy powstania styczniowego w Iłowie, Rudce i Żalinie, które były odsłonięte w bieżącym roku. Czwarty pomnik poświęcony powstaniu który widzieli znajduje się w Świerżach. Uczniowie odwiedzili również cmentarz w Rudzie–Hucie, na którym znajduje się Pomnik 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty AK. Oczywiście w tych wszystkich miejscach zapłonęły znicze, a ciekawie o minionych wydarzeniach historycznych opowiadał regionalista i wieloletni nauczyciel pan Antoni Franecki. Wycieczka była doskonałą lekcją historii dla młodszych klas. Uczniowie mieli doskonałą okazję poznać dawne dzieje swojej najbliższej okolicy.
"ŚLUBUJEMY"
24 października 2016 roku w Szkole Filialnej w Rudzie odbyła się uroczystość pasowania na uczniów klasy pierwszej. W uroczystości wzięli udział zaproszeni goście: Wójt Gminy Ruda-Huta pan Kazimierz Smal, z-ca Dyrektora Szkoły pani Dorota Sawicka oraz rodzice.
W pierwszej części uroczystości pierwszaki wystąpiły ze swoim przedstawieniem przygotowanym pod kierunkiem wychowawcy. W swej wytrwałości były bardzo dzielne i odważne. Słowami wierszy i piosenek zaprezentowały, czego się nauczyły i pokazały, że zasłużyły na miano ucznia.
W drugiej części uroczystości w obecności zaproszonych gości, wychowawczyni Kazimiery Powałka, nauczycieli oraz rodziców pierwszaki składali uczniowskie przyrzeczenie.
Po złożeniu przysięgi z-ca Dyrektora Szkoły pani Dorota Sawicka pasowała pierwszoklasistów na pełnoprawnych uczniów oraz wręczyła pamiątkowe dyplomy. Rodzice wręczyli upominki w postaci książek i przyborów szkolnych.
Uroczystość zakończyła się słodkim poczęstunkiem przygotowanym przez rodziców. To był bardzo miły dzień!
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ
14.10.2016r. obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej. Akademię szkolną przygotowali uczniowie klasy 3a Szkoły Podstawowej pod kierunkiem p. Ewy Tworek. Krótką scenkę w formie skeczu przygotowali gimnazjaliści pod kierunkiem p. Romana Czwalińskiego.Tablicę dekoracyjną zaprojektowała i przygotowała p. Ewa Tworek.
Młodzi artyści piosenką, tańcem i słowem uświetnili ten wyjątkowy dzień w roku szkolnym. Wiele ciepłych i miłych słów popłynęło w kierunku naszych nauczycieli. Uczniowie docenili i podkreślili swoją wdzięczność za codzienny trud pracy nauczyciela, jego poświęcenie, czujność i troskę o dobro wychowanków, nie pominęli również emerytowanych nauczycieli i pracowników obsługi.
Następnie głos zabrali Dyrektor Adam Marszaluk i Wójt Gminy Ruda-Huta p. Kazimierz Smal. Mówili o trudnej, ale jakże pięknej pracy nauczyciela. Podziękowali za dotychczasowe zaangażowanie oraz życzyli wielu sił i wytrwałości w tym wyjątkowym zawodzie.
Również Przewodnicząca Rady Rodziców p. Agnieszka Walczuk zwracając się do nauczycieli przekazała najlepsze życzenia, a na ręce Pana Dyrektora dla wszystkich pracowników naszej szkoły przekazała bukiet kwiatów.
Na uroczystej akademii gościliśmy sekretarza gminy p. Marka Słupczyńskiego, skarbnika gminy p. Małgorzatę Głuch oraz rodziców, którzy przygotowali słodki poczęstunek.
Zaproszenia na uroczystość przygotowała p. Danuta Kargul. Scenariusz akademii przygotowały panie: Ewa Tworek i Danuta Kargul.
Ewa Tworek
POŚWIĘCENIE ODRESTAUROWANEGO GROBOWCA
PATRONA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
11 października 2016 r. uczniowie Szkoły Podstawowej z Rudy-Huty uczestniczyli w uroczystym poświęceniu odrestaurowanego grobowca por. Zbigniewa Adama Twardego ps. „Trzask”, dowódcy III batalionu 50 p. p. 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty Armii Krajowej. Uroczystość rozpoczęła się mszą świętą w Kościele pw. Rozesłania Apostołów w Chełmie. Po mszy świętej pamiątkowe odznaki „Krzyż Obrońców Wołynia 1939-1944” przyznawane przez Zarząd Okręgu Wołyńskiego Światowego Związku Żołnierzy AK w Warszawie otrzymali: ks. Józef Piłat oraz ks. kanonik Antoni Świerkowski. Następnie uczestnicy uroczystości udali się na teren zabytkowego cmentarza przy ulicy Lwowskiej w Chełmie. Po poświęceniu grobowca, złożeniu kwiatów i zapaleniu zniczy, zgromadzeni w skupieniu i zadumie wysłuchali okolicznościowego wystąpienia Jana Markowskiego - prezesa zarządu Środowiska Żołnierzy 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty Armii Krajowej w Chełmie.
BIEG CARITAS 2016
Dnia 9 października w Chełmie odbył się bieg Caritas. Brali w nim udział uczniowie naszej szkoły: Natalka Dąbrowska, Gabrysia Denysiuk, Wojtek Deneka, Natalka Mazurek i Klaudia Burak. Pomimo tego, że sam bieg wymagał ogromnej kondycji i koncentracji, lecz o przebyciu wyznaczonego odcinka wszyscy uczestnicy byli z siebie dumni i pełni satysfakcji. W przedsięwzięciu udział brały osoby w różnym wieku. Jednak nie przeszkodziło to w integracji i wspólnej zabawie. Wszyscy uczestnicy mieli okazję wspólnie zatańczyć. Otrzymaliśmy także pamiątkowe medale. Bieg jest naprawdę godny polecenia, a uczestnictwo w nim jest połączeniem zabawy z niesieniem pomocy. Serdecznie dziękujemy sponsorowi naszego biegu-Szkolnemu Kołu Caritas w Rudzie-Hucie. Chciałybyśmy zachęcić do udziału w biegu w przyszłym roku! :) Moc zabawy, sportu, świetnych ludzi i oczywiście niesienie pomocy.
Przewodnicząca SK Caritas: Natalka Dąbrowska
Wolontariusz SK Caritas: Gabriela Denysiuk
BEZPIECZNY PIERWSZAK
W dniu 4 października 2016 r. chełmscy policjanci odwiedzili dzieci z naszej szkoły w ramach programu „Bezpieczny pierwszak”. Zrealizowali zajęcia profilaktyczne, w których uczestniczyli uczniowie klasy pierwszej i klas drugich. Funkcjonariusze Policji pomogli utrwalić dzieciom wiedzę z zakresu ruchu drogowego oraz o tym jak unikać zagrożeń i jak bezpiecznie spędzać czas w domu, w szkole i w czasie zabawy.
PATRIOTYZM W RÓŻNYCH ODSŁONACH, CZYLI JAK (NIE)ŁATWO ULEC MANIPULACJI?
Gimnazjaliści z Rudy-Huty byli w dniu 11.10.2016r. odbiorcami projektu teatralnego „Kolorowa, czyli biało-czerwona”. Autor scenariusza-Piotr Przybyła, reżyseria-Bartłomiej Miernik, wystąpił Dominik Rybiałek.
I-Monodram
Pierwsze 45 minut to przeżywanie działań Huberta, który wpadłszy z impetem do sali lekcyjnej, stara się pozyskać głosy uczniów w wyborach na przewodniczącego samorządu uczniowskiego. Kandydat głosi patriotyczne hasła, obnosi się symbolami polskości, lecz po chwili przeobraża się w szowinistę, ksenofoba i nacjonalistę nienawidzącego wszystkich i wszystkiego co nie polskie, nie narodowe, nie biało-czerwone. Bohater bryluje w nazistowskich pozach, stosuje nielojalne, podchwytliwe środki językowe i pozajęzykowe. Obiecuje gruszki na wierzbie, np. wycieczki zagraniczne, by tylko zostać wybranym. Poznajemy go także jako eurosierotę, mającego żal do całego świata, rozgoryczonego samotnością, dla którego kocham i nienawidzę, szanuję-szydzę to przenikające się bezwiednie postawy czy uczucia. W końcu kto i kiedy miał go ich nauczyć? Nie mówiąc już o tolerancji. Rasistowskie żarty, drwiny z Ukrainki oczekującej pomocy (zaleca jej GPSa wskazującego drogę tam, skąd przybyła), dowcipy lokujące Żydów w podgatunku, przypominają ideologię hitlerowskich Niemiec. Na przemian obserwujemy go jako patriotę i nacjonalistę. Sprytna manipulacja słowem i mowa ciała, energia i euforia zarażają. Zarażają, mimo tego, iż z tyłu głowy odbiorca-widz nosi dezaprobatę dla tej postawy. Młodzież oddaje głos na kontrowersyjnego kandydata. Upatrują w nim autorytet, gdyż jest silny i zdecydowany. Młodzież potrzebuje autorytetów. Ufa mu, a może przy okazji kupuje nadzieję na „obiecaną” wycieczkę zagraniczną?
II-Warsztaty
Po uczestnictwie w interaktywnym monodramie młodzież odbyła warsztaty z aktorem. Uczniowie dowiadują się, co było mistyfikacją. Aktor uczulał młodzież na chwyty retoryczne używane przez liderów ruchów nacjonalistycznych, definiowaliśmy z pojęcia "ksenofobia", "szowinizm", "faszyzm", "patriotyzm", "nacjonalizm". Przywrócono słowom ich znaczenia. Szczególna uwaga została zwrócona na postawę patriotyzmu w czasach współczesnych. Młodzież z lekkim zażenowaniem zdziwiła się, że zagłosowała na nazistę. To tylko potwierdziło hipotezę, jak łatwo można ulec manipulacji. Na pewno łatwiej poddać się manipulacji, gdy nakłaniającym jest charyzmatyczna jednostka, używająca sprawnie języka, reagująca emocjonalnie i oferująca obietnice, które chcielibyśmy usłyszeć. Dominik Rybiałek–aktor młodego pokolenia, jak mało kto, w mistrzowskiej formie potrafił wywrzeć na uczniach wrażenie autentyzmu patriotycznych póz, gdy pod nimi sprytnie przemycił negatywne postawy, mogące doprowadzić młode (lub każde) pokolenie do antagonizmów lub ostatecznie-wojen. Aktor naświetlił młodzieży sprawczą rolę słowa jako najcelniejszego narzędzia porozumienia w społeczeństwie, znaczenie negocjacji i dyplomacji w osiąganiu konsensusu. Uczniowie dostrzegli potrzebę współpracy z innymi narodami jako drogę rozwoju. Tu wspaniały historycznym punktem odniesienia stała się dynastia Jagiellonów, Rzeczpospolita Obojga Narodów święcąca tryumfy w Europie, polsko-francuskie pochodzenie Chopina, polsko-litewskie korzenie Mickiewicza, naszego wieszcza narodowego. Ksenofobia doprowadza do regresu. Młodzież usłyszała, że nie ma patriotyzmu bez tolerancji. Budujące było to, że nasi uczniowie w rozmowie z aktorem wykazali się znajomością wielu faktów historycznych, potrafili argumentować własne stanowisko, chętnie i trafnie mówili o patriotyźmie. Młodzieży bliski jest temat patriotyzmu, szczególnie podany w tak ciekawej teatralno-warsztatowej formie.
Jako polonistka popieram funkcjonowanie projektu „Teatr w klasie”, opracowanego przez Bartłomieja Miernika. To przedsięwzięcie zbliża odbiorcę z wykonawcą, powoduje interakcję uczestników, wyzwala ich większe zaangażowanie emocjonalne. Tak więc przeżyliśmy swoiste „katharsis”.
W pierwszej części projektu oprócz uczniów klas II i III uczestniczyły nauczycielki polonistki w gimnazjum, dyrektor szkoły, gościnnie pan wójt-Kazimierz Smal, dyrektor GOK p. Marcin Woszczewski. Zainteresowanie nowatorskim projektem wyraziły media, obecny wśród nas był redaktor TVN 24 p. Patryk Rabiega.
Wybrane refleksje młodzieży:
„(…) Aktor był tak przekonujący, że daliśmy się wkręcić w racje nacjonalisty udającego patriotę. A ja patriotką chcę być…”-M. Jurczuk
„Po powrocie do domu nadal przeżywałem spektakl i postanowiłem nawiązać na Facebooku kontakt z aktorem…”-S. Zalewski
„(…) Hubert przekonał mnie do siebie propozycją wielkiego stołu, gdzie wszyscy mają swoje miejsce i zagłosowałem”-G. Leśniak
„ Spektakl w wykonaniu pana Dominika poraził mnie. Po pierwsze dałam się nabrać na retoryczne chwyty Huberta, zaufałam, by w drugiej części–warsztatowej, zrozumieć, że to, na co zagłosowałam, nie było patriotyzmem. Zagłosowałam na osobowość. ”Kolorowa, czyli biało-czerwona” to świetna sztuka wyborów i pomyłek.”-K. Kozłowska
„Od samego początku nie wiedziałem, co myśleć o postaci, która pojawiła się w tym spektaklu, to zakłopotanie towarzyszyło mi 45 minut.(…) W mojej głowie doszło do swojego rodzaju rozdarcia. Wiedziałem, że bohater prowadzi nieczystą grę, że nie ma jednego oblicza, na pewno nie tylko patrioty. Aktor działał na moje emocje i bawił się nimi jak piłką, by na koniec osiągnąć swój cel. Wydarzenie było bardzo ciekawym doświadczeniem”-J. Waniewski
„(…) Pan Dominik jest profesjonalistą, jego improwizacja czy gra była na tyle spektakularna, że jako Hubert ustawił mój umysł tak, jak chciał. A ja tylko czuję dumę, że jestem z Polski. Spektakl godny polecenia.”-N. Dąbrowska
„Sztuka w wykonaniu Dominika Rybiałka dała mi wiele do myślenia, jednak moim zdaniem, niektóre zachowania obrazujące pojęcia były trochę wyolbrzymione. Na szczęście niewielu jest ludzi wykrzykujących hasła „Polska tylko dla Polaków!”. Dobrze, że Polacy mają szansę wyjazdu do Anglii, jak też Ukraińcy przyjeżdżają do Polski”-D. Borodej
„Hubert przemawiał do nas całym sobą-z sercem. Zostałem po prostu zmanipulowany, zdominował mnie przez krzyk i wyzwolił poczucie wstydu. I ja oddałem na niego głos, choć nie podzielałem jego poglądów. Hm…, był przekonujący, ale to za mało powiedziane. Czuję się patriotą i już dokładnie umiem oddzielić polskość od ksenofobii czy nacjonalizmu. Odebrałem przestrogę, że nie można zaufać człowiekowi, którego się zna przysłowiowe 45 minut(Hubert). Teatr był świetny, pokazał płynną granicę wartości”-J. Dąbrowski
„Konfrontacja przekonań Huberta i Dominika pomogła mi poczuć wartość mojej Ojczyzny. Dwa razy przekonał mnie emocjami, które mają moc”-M. Chmiel
„Warsztaty uświadomiły mi, jak łatwo telewizja lub inne media mogą nami manipulować i jak trudno się przed tym uchronić”-N. Piłat
„(…) A ja dostrzegłem, jak z patrioty bohater przeobraża się w nacjonalistę. Przemowa Huberta była przerażająca, można ją porównać do stylu Adolfa Hitlera. Osoba, która pisała tę sztukę znała podstawy psychologii tego przywódcy”-N. Woźniak.
Koordynator przedsięwzięcia i opracowanie-Anna Bąk