foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 29 Grudzień 2024    |    Imieniny: Dawid, Dominik, Tomasz

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 72 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


1381280
Dziś
Wszystkie
156
1381280

Twój numer IP: 18.218.108.8
2024-12-29 18:55

DZIEŃ CHŁOPAKA W KLASIE 2

Z okazji tego dnia niezwykłego,
Życzymy Wam koledzy wszystkiego najlepszego!

30 września nie jest standardowym dniem w szkole. Wszystko dlatego, że obchodzimy wówczas Dzień Chłopaka, czyli święto cieszące się szczególną popularnością wśród młodszego pokolenia. Z tej okazji zazwyczaj dziewczynki przygotowują dla kolegów drobne upominki. Tak też stało się i tym razem. Dziewczynki tego dnia wręczyły ulubionym kolegom z naszej klasy kubki wypełnione słodkościami. To była wielka radość. Herbata pita z takiego kubka będzie umilała czas podczas chłodnych jesiennych wieczorów.

Bożena Nowosad

KĄCIK PRZYRODY

Mając na uwadze zdrowie naszych uczniów nie zapominamy o organizowaniu sytuacji edukacyjnych, które promują zdrowie. Uczniowie klasy I a przygotowali wspaniały kącik przyrodniczy, wypełniony jesiennymi owocami i warzywami. Dzieci bardzo dobrze wiedzą jakie znaczenie dla zdrowia ma spożywanie owoców i warzyw. Chętnie spożywają je codziennie. Pamiętając o ich myciu przed jedzeniem. Kącik to świetna zabawa i nauka.

Barbara Mikołajczyk

„DZIEŃ CHŁOPAKA W ODDZIALE 0B”

Ostatni dzień września był dniem pełnym wrażeń, miłej atmosfery i doskonałej zabawy. Tego dnia obchodziliśmy „Dzień Chłopaka”. Z tej okazji dziewczynki przygotowały dla chłopców wspaniałe upominki, laurki, a także zaśpiewały uroczyste Sto lat! Nie zabrakło też poczęstunku dla dzieci. Dziękujemy Rodzicom za zaangażowanie i pomoc w przygotowaniu niespodzianki.

Iza Mazurkiewicz

ŚLUBOWANIE KLAS PIERWSZYCH

29.09.2022r. odbyła się Uroczystość Ślubowania na Uczniów Klasy Pierwszej. Ślubowanie, to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu każdego ucznia, dlatego uroczystość miała podniosły, a zarazem radosny charakter. Pierwszoklasiści przygotowywali się do tego dnia długo i wytrwale pod kierunkiem Pań – Barbary Mikołajczyk oraz Agnieszki Lewak. To wydarzenie jest piękną, szkolną tradycją kultywowaną od lat, zawsze wzbudza wiele emocji zarówno wśród uczniów, nauczycieli oraz rodziców. W niezwykle podniosłej atmosferze, przed sztandarem naszej szkoły pierwszacy ślubowali być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Po ślubowaniu Pan Dyrektor Adam Marszaluk  dokonał symbolicznego pasowania na ucznia. Po oficjalnej części uczniowie klas pierwszych zaprezentowali program artystyczny, który bogaty był w treści patriotyczne. Dzieci pięknie śpiewały piosenki i recytowały wiersze. Wspaniała Akademia zakończyła się słodkim poczęstunkiem przygotowanym przez rodziców. Uroczystość ta na długo zostanie w pamięci wszystkich, ale szczególnie najważniejszych, bohaterów tego dnia, czyli uczniów klas I.

 

DZIEŃ PATRONA

30 września 2022r. w naszej szkole był  poświęcony pamięci  bohatera narodowego, kawalera krzyża srebrnego Orderu Virtuti Militari, patrona naszej szkoły porucznika Zbigniewa Twardego ps. ”Trzask”. Uczniowie klasy 3a przygotowali z tej okazji uroczystą akademię dla najmłodszych uczniów, klas 0 - 3. W przystępny, dla młodego odbiorcy, sposób przedstawili treści związane z sylwetką patrona i losem żołnierzy podczas II wojny światowej.  W akademii wzięli  udział uczniowie z Ukrainy Sofija, Illia i Denis,  dla których naoczna jest tragiczność wojny. Dlatego też na zakończenie uroczystości Sofija i Gabrysia wyrecytowały wiersz „Drzewo pokoju”, a wszystkie dzieci zaśpiewały piosenkę „Pięknie żyć”.

J. Wolan

WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE - DZIEŃ PATRONA

30 września 2022 roku w Szkole Podstawowej im. por. Zbigniewa. Twardego ps. „Trzask” w Rudzie- Hucie upłynął pod hasłem uroczystych obchodów Dnia Patrona. Po uczestnictwie we mszy świętej w kościele parafialnym społeczność szkolna wraz z opiekunami oraz gośćmi udała się do szkoły na akademię. Dostojeństwa uroczystości dodała obecność pocztu sztandarowego Chełmskiego Środowiska Żołnierzy 27 Wołyńskiej Dywizji Armii Krajowej, stojącego ramię w ramię z pocztem sztandarowym Szkoły Podstawowej im. por. Zbigniewa Twardego ps. „Trzask" w Rudzie - Hucie. Mieliśmy zaszczyt gościć dr.a Leona Popka-Zastępcę Dyrektora Biura Upamiętniania Walk i Męczeństwa Instytutu Pamięci Narodowej w Lublinie, pana Stanisława Łukaszewskiego - Wiceprezesa Zarządu Chełmskiego Środowiska Żołnierzy 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty Armii Krajowej, pana Jarosława Walczuka - Przewodniczącego Rady Powiatu w Chełmie, pana Kazimierza Smala - Wójta Gminy Ruda- Huta, księdza Wikariusza Mariusza Olszkę, panią Izabelę Mazurkiewicz - Wiceprzewodniczącą Rady Rodziców oraz Pana Antoniego Franeckiego - regionalistę, emerytowanego nauczyciela naszej szkoły. Uroczystość stała się okazją do podsumowania dwóch tematycznych konkursów i nagrodzenia zwycięzców. W Szkolnym Konkursie Literackim „Pamiętnik Trzaska” wygrała praca Filipa Maksymiuka, zwycięzca odczytał jej treść. II i III miejsce oraz wyróżnienie zdobyli w kolejności: Igor Psuja, Julia Suszczyk i Laura Sobczuk. W Szkolnym Konkursie Historycznym "Wiedzy o patronie szkoły"  zwyciężyli: Im. Filip Maksymiuk, II m. Laura Sobczuk, III m. Kacper Kopiel. Uczniowie odebrali nagrody i gratulacje z rąk pana Dyrektora Adama Marszaluka. Część artystyczna utrzymana została w klimacie widowiska o tematyce wojennej. Usłyszeliśmy i zobaczyliśmy wideoklipy utworów Sławy Przybylskiej i Ewy Demarczyk: m. in. ,,Gdzie są kwiaty z tamtych lat”, „Niebo złote ci otworzę”, w których tle szkolni artyści - żołnierze odegrali sceny przygotowania do boju i refleksji nad posłannictwem żołnierza. Modelowym wzorem osobowym był patron - porucznik Zbigniew Twardy, który młodość i życie oddał powinności żołnierskiej. W roli żołnierzy podziwialiśmy 8 - osobową grupę chłopców klasy 5b: Ryszard Walczuk, Gabriel Nadolski, Michał Nadolski, Kacper Walczuk, Piotr Paciejewski, Alan Alwas, Sebastian Panas, Adrian Dubij. Duet Roksana Sawicka i Piotr Bąk wystąpili z piosenkami: „Deszcz jesienny” oraz klimatycznym utworem S. Krajewskiego „Biały krzyż”. Magda Rozmarynowska wyrecytowała wiersz - pobudkę autorstwa St. Muller - por. AK pt. „Naprzód, do boju”, zaś Marlena Fedoruk - „Gawędę o miłości ziemi ojczystej” W. Szymborskiej. Prowadzący część artystyczną - Faustyna Opolska  i Maxymilian Śliwiński nawiązali do sytuacji współczesnej, zagrożenia wolności na skutek wojny w Ukrainie i skutków, które niesie i nieść może w przyszłości. Przywołali treść dwóch wersów wiersza J. Słowackiego „Testament mój ” i A. Kamińskiego z powieści reportażowej „Kamienie na szaniec”: „…A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei/Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec”. Prezentację multimedialną o Zbigniewie Twardym przygotował i przedstawił gospodarz klasy 4 - Kuba Zwierzyński. Puentą części artystycznej  okazała się prezentacja dwóch liryków naszego Gościa, przyjaciela szkoły, regionalisty, autora czytanek historycznych, monografii Rudy-Huty i poety - pana Antoniego Franeckiego. W mistrzowskim wykonaniu autora, ze wzruszeniem wymalowanym na twarzy poety i nas - odbiorców - wysłuchaliśmy wierszy: ,,Druga wojna” oraz „Rok 1939”. Założeniami ideowymi autorek scenariusza było wychowanie patriotyczne uczniów, zaszczepianie idei wolności poprzez przekazywanie tradycji, budowanie poczucia więzi i ciągłości narodowej. Zdaniem naszych Gości -p.Leona Popka i p. Stanisława Łukaszewskiego szkoła wyróżniająco zaprezentowała treści patriotyczne związane z sylwetką patrona i szerzej, losu żołnierskiego podczas lat wojennych. Panowie podkreślali poruszający charakter obejrzanego widowiska.
Konkursy wiedzy i literacki: p. K.Opas, p.A.Polak, p.A. Jabłońska.
Dekoracje: p.A. Dąbska i p. M.Gałus.
Zaproszenia: p. A. Suszczyk.
Wystawa książek: p. R. Błach.
Fotoreportaż - p. R. Jokisz.
Obsługa sprzętu nagłaśniającego p. K.Molenda.
Konferansjerami  akademii byli uczniowie: Julia Suszczyk i Igor Psuja.
Autorstwo scenariusza uroczystości, reżyseria i przygotowanie młodzieży: nauczyciel j. polskiego A. Jabłońska oraz nauczyciel informatyki S. Jankowska.

Opracowanie - Anna Jabłońska

ZASADY RUCHU ZNAMY I UŚMIECHNIĘTĘ BUZIE MAMY

W tym tygodniu przedszkolaki z oddziału 0a zgłębiały wiedzę na temat bezpieczeństwa na drodze. Zapoznały się z podstawowymi zasadami ruchu drogowego. Uczyły się poprawnie  przechodzić przez jezdnię. W trakcie zajęć wykorzystano plansze i prezentację multimedialną  ,,Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”, dzięki którym dzieci poznały zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania się na ulicy. Na podsumowanie zajęć wykonały makietę ruchu ulicznego.

Małgorzata Rękas

WYCHOWANIE KU WARTOŚCIOM JAKO WYZWANIE I ZADANIE SZKOŁY

Dnia 29 września 2022 roku w naszej szkole odbyły się warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców pod nazwą Wychowanie ku wartościom. Pan Mariusz Dobijański z Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli "SOF-OKLES" z Kraśnika wskazywał na rolę rodziny, szkoły i instytucji w kształtowaniu postaw patriotycznych młodego pokolenia zarówno w przeszłości jak i dziś. Prelegent podkreślał, że wychowanie patriotyczne jest ciągłym wyzwaniem i zadaniem szkoły.  Mówił także o znaczeniu edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom jako podstawie budowania wspólnoty życia, pracy i służby Ojczyźnie w szkole. Wskazywał na integralny rozwój ucznia jako cel nadrzędny szkoły. Wspomniał o misji i wizji naszej szkoły, której celem jest wspieranie młodych ludzi w rozwoju ku dorosłemu życiu. Aby każdy absolwent szkoły:  między innymi posiadał ukształtowany system wartości, umiał odpowiedzialnie pracować w różnych grupach i wykazywał się postawą zaangażowania społecznego, znał i świadomie rozwijał swoje talenty, planował w oparciu o nie swoją przyszłość. Głównym celem szkolenia było wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku. Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym: wyrażanie oczekiwań i ograniczeń, akceptowanie uczuć, aktywne, wspierające słuchanie, motywowanie dziecka do współdziałania, modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka, uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole, wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka, budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Efektem warsztatów było podniesienie poziomu wiedzy i świadomości rodziców na temat edukacji dzieci, zaangażowanie ich w życie szkoły, zmierzające do polepszenia warunków nauki oraz integracji całej społeczności szkolnej ze środowiskiem zewnętrznym.

PROJEKTY DNA

Co roku wizja genetyki na biologii powoduje przerażenie w oczach niektórych uczniów. DNA, czyli kwas deoksyrybonukleinowy, to związek o bardzo skomplikowanej strukturze. Aby lepiej zrozumieć budowę przestrzenną cząsteczki, uczniowie z klasy 8a przedstawili model tego związku. Każdy z uczniów na miarę swoich możliwości zrealizował temat projektu. W użyciu były: plastelina, kredki. A oto efekty ich pracy.

Opracowała: Dorota Sawicka

DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU EDUKACYJNEGO „ŻEBY CHRONIĆ, TRZEBA POZNAĆ II”

Zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej o znaczeniu małej retencji w klasie VII i VB odbyły się w ramach realizacji projektu WFOŚ i GW w Lublinie „Żeby chronić, trzeba poznać II” – realizowanego przez Ligę Ochrony Przyrody – Zarząd Okręgu w Chełmie. Głównym celem przedsięwzięcia było podnoszenie świadomości ekologicznej wśród młodzieży oraz poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Uczniowie dowiedzieli się, że w ciągu ostatnich lat w Polsce występuje zjawisko opadów nawalnych, w wyniku których dochodzi do lokalnych podtopień. Problem ten jest szczególnie widoczny na silnie zurbanizowanych obszarach miejskich ze zbytnio uszczelnionymi powierzchniami. Przez nadmierną ilość betonu, woda nie może swobodnie infiltrować do gruntu, zaś kanalizacja nie radzi sobie z jej zbyt dużym napływem, co powoduje powodzie. Uczniowie poznali zasady małej retencji jako sposobu przeciwdziałania suszom i okresowym powodziom w Polsce.

Opracowała p. Dorota Sawicka

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie