„ JEST W KAŻDYM WIERNYM SERCU POLAKA”
Zainspirowani przesłaniem wiersza A. Słonimskiego pt. „Polska” uczniowie klasy IVA przekładem intersemiotycznym odpowiedzieli na pytanie podmiotu lirycznego” (…) pytasz się synu, gdzie jest i jaka?”
Pracujemy w zespołach i prezentujemy wytwory prac
Zadaniem uczniów na lekcji języka polskiego w dniu 09 lutego 2022r. było wykonanie map myśli, na których przedstawili najważniejsze informacje o Polsce. Uczniowie dobierali się w zespoły wedle indywidualnych preferencji, były to grupy dwu i czteroosobowe. Musieli zmieścić się w wyznaczonym przez nauczyciela czasie, a zatem uczyli się gospodarować czasem. Po zakończeniu prac liderzy wraz z pozostałymi członkami grup dokonywali prezentacji na forum klasy. Wystąpienia publiczne okazały się dla dzieci niesamowitą przygodą, podczas której zwiększały swoje kompetencje w zakresie pokonywania tremy i reklamowania wypracowanego produktu. Zgodnie z zasadą oceniania kształtującego uczniowie rozwijali umiejętność samooceny.
Integracja dyscyplin
Prezentacja wytworów prac uczniów udowodniła, że integracja literatury i sztuki przynosi pozytywne efekty. Operacja przekodowania jednego kodu na drugi, to jest tekstu poetyckiego na obraz, okazała się zajmującą czynnością dla wykonawców, a efekty działań wartościowe i budzące zainteresowanie u odbiorców. Przekład interesemiotyczny łączy się z multisensoryczną percepcją komunikatu, ułatwiającą jego recepcję, tj. z odbiorem przekazu kilkoma bądź wszystkimi zmysłami. Lepiej zapamiętujemy dany obiekt, jeśli poznajemy go wielokanałowo, np., gdy go widzimy, dotykamy, a nawet czujemy jego zapach. Dzieci, w różnorodnej plastycznie formie, przybliżyły wyobrażoną słowami wiersza A. Słonimskiego Polskę. Wzbogaciły interpretację własnym pomysłem, korzystając z arkuszy papieru, kredek, flamastrów, wycinków gazet, fragmentów zasuszonych roślin, kolorowych zdjęć zwierząt, ludzi, miejsc czy tradycji polskich; zapisywały cytaty ważnych polskich haseł, rysowały symbole narodowe Podczas pracy dzieci korzystały z narzędzi TIK. Działania uczniów utrwaliłam na zdjęciach.
Opracowanie - Anna Jabłońska
KAMISHIBAI – SKRZYNKA PEŁNA BAŚNI
Kamishibai to teatrzyk obrazkowy ukryty w "drewnianej skrzynce". Z zewnątrz jest niepozorna. Zamknięta przypomina trochę walizkę. Lecz wkrótce po otworzeniu jej tajemniczych drzwiczek przed widzami ukazują się przepiękne obrazy. Kamishibai służy do prezentowania widzom ilustracji, które tworzą fabułę. Zbiór obrazków (umożliwiających przedstawienie całej opowieści), ułożonych jeden po drugim, umieszczany jest w butai - drewnianej skrzynce. Teatr ilustracji ma w sobie magię! Wszyscy jesteśmy już chyba trochę znudzeni galopującą technologią, szukamy ucieczki od niej, odłączamy kable, wracamy do natury. Nikogo nie dziwią obrazy zmieniające się w szalonym tempie na ekranach komputera, telewizora, efekty specjalne w filmach. Nasze widowisko jest wyjątkowe, wyróżnia się tym, że to uczniowie samodzielnie tworzą ilustracje i snują opowieści. Kamishibai - to nowatorskie metody nauczania zachęcające do kreatywności, to podnoszenie skuteczności kształcenia poprzez twórcze działania.
Jadwiga Wolan
PŁASKORZEŹBA Z PLASTELINY
Na lekcjach plastyki uczniowie klas czwartych wykonywali prace plastyczne polegające na wypełnianiu opracowanych przez siebie projektów kulkami z plasteliny. Plastelinę lekko rozgrzewali w palcach, następnie formułowali z niej różnej wielkości elementy, które przyklejali do kartki. Plastelinę można było rozcierać, cieniować oraz łączyć kolorami. Gratulacje dla młodych talentów: Igor Psuja, Martna Hawryluk, Antoni Dziaduk, Julia Kowalska, Paweł Borkowski, Zofia Sołtys.
Marek Tarnowski-nauczyciel plastyki
Z KALIGRAFIĄ ZA PAN BRAT- KONKURS PIĘKNEGO PISANIA
Wrócił do łask konkurs pięknego pisania. Zamieściliśmy go w planie pracy szkoły. Dlaczego? Uczniowie piszą coraz mniej i coraz brzydziej. Lubią kulturę obrazkową, animacje, zaś męczą się, gdy muszą coś przepisać czy napisać samodzielnie. A cóż dopiero napisać estetycznie? Jednak można! Przekonała się o tym klasa IVa, która 01 lutego 2022r. w ramach lekcji języka polskiego uczestniczyła w Klasowym Konkursie Pięknego Pisania.
Zdaniem uczniów
Zapytani kilka dni wstecz czwartoklasiści o to, czy lubią pisać, w przewadze odpowiedzieli przecząco. Rozmowa kierowana z uczniami wskazała na prawidłowość, że rozumieją przyczyny, dla których mało kto z nich pisze estetycznie. Przyczyna nie tkwi w dysgrafii. Kredę i długopis zastąpiły multimedia, to naturalne. Uczniowie wolą oglądać, klikać i pytać. Piszą, gdy muszą i niekoniecznie przywiązują uwagę do estetyki zapisu.
Zdaniem nauczyciela
Uczniowie mają w sobie pokłady umiejętności kaligraficznego zapisu. Wymagają jedynie mobilizacji i motywacji. Jedną z nich było ogłoszenie Klasowego Konkursu Pięknego Pisania. Nagrodą dla zwycięzców były bardzo dobre i celujące oceny, pisemne pochwały i wyróżnienie na forum klasy i szkoły.
Wyniki
Konkurs odbył się 01 lutego 2022r. w pracowni nr 28
Komisja została demokratycznie powołana w głosowaniu jawnym. Skład Komisji Konkursowej:
1. Antoni Dziaduk
2. Martyna Hawryluk
3. Igor Psuja
Spośród dwadzieściorga uczestniczących w Konkursie uczniów wyłoniono zwycięzców i wyróżnionych.
Laureaci:
I miejsce - Igor Psuja
II miejsce - Magdalena Rozmarynowska
III miejsce - Martyna Hawryluk
Wyróżnienia:
1. Gabriela Korzeniewska
2. Marcelina Szarpak
3. Mikołaj Skrok
Gratulujemy! Myślę, że konkursy pięknego pisania na dłużej zagoszczą w życiu naszej szkoły.
Opracowanie - nauczyciel języka polskiego mgr A. Jabłońska
ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA W KLASIE PIERWSZEJ
Styczeń jest zimowym miesiącem, pełnym chłodnych dni. Jednak 21 i 22 stycznia każdemu robi się cieplej na sercu, bo przecież jest to święto naszych kochanych babć i dziadków. W Szkole Podstawowej w Rudzie - Hucie zapraszanie babć i dziadków na uroczystość z okazji ich święta jest tradycją na stałe wpisaną w repertuar imprez szkolnych. To dzień pełen uśmiechów, wzruszeń, łez i radości. Niestety w tym roku ze względów obostrzeń epidemicznych nie mogliśmy spotkać się jak zawsze z naszymi babciami i dziadkami w szkole na wspólnej zabawie. Pamiętaliśmy jednak o nich i przygotowaliśmy dla nich program artystyczny zawierający wiersze i piosenki okolicznościowe związane tematycznie z tym świętem. Obdarowaliśmy też ich medalami, które wykonaliśmy oczywiście własnoręcznie na zajęciach technicznych. Wierszem i piosenką podziękowaliśmy kochanym babciom i dziadkom za trud włożony w wychowanie wnuków.
wychowawca - Bożena Nowosad
„CHRONIĄ I STRZEGĄ NASZYCH GRANIC”
Dnia 27 stycznia, został rozstrzygnięty szkolny konkurs plastyczny dla klas 0-III „Chronią i strzegą naszych granic”. Wpłynęło 37 prac konkursowych. Komisja konkursowa w składzie:
Przewodnicząca: p. K. Lipiak
Członek: I. Mazurkiewicz
Członek: B. Mikołajczyk
Wyłoniła 8 laureatów i 10 wyróżnień.
Laureaci:
1. Maja Sobczuk
2. Maja Bądaruk
3. Anna Zawiślańska
4. Gabriela Koszuk
5. Zofia Koszuk
6. Karol Bukszyński
7. Fabian Woźniak
8. Wojciech Sitarz
Wyróżnieni:
1. Maja Kozłowska
2. Vanessa Śliwińska
3.Kuba Hawryluk
4. Maja Dziechciaruk
5. Daria Łontkowska
6. Zuzanna Szwalikowska
7. Błażej Ostrowski
8. Roksana Niedźwiecka
9. Fabian Bądaruk
10. Patrycja Kamińska
PAMIĘTAMY O POWSTANIU STYCZNIOWYM
W dniu 20 stycznia 2022 roku grupa 26 uczniów z klas ósmych wzięła udział w nietypowej lekcji historii i patriotyzmu. Po raz kolejny w trakcie corocznego marszu odwiedziła miejsce związane z historią naszej gminy a dokładnie z powstaniem styczniowym. Tym razem była to Iłowa i pomnik poświęcony powstańcom walczącym z rosyjskim zaborcą dokładnie 16 stycznia 1864 roku w bitwie pod Rudnią. Po dotarciu na miejsce w zwartej kolumnie pod opieką nauczycieli historii (K.Opas i A.Marszaluka) uczniowie zapalili znicze oraz uczcili pamięć o tych którzy walczyli o naszą niepodległość minutą ciszy. Wysłuchali także informacji o powstaniu i bitwach na naszym terenie. Na zakończenie wszyscy udali się na działkę Państwa Elżbiety i Mirosława Bartosz gdzie zorganizowano ognisko integracyjne z pieczeniem kiełbasek. Należy podkreślić, że coroczne marsze młodzieży szkolnej zostały zainicjowane przez dyrektora szkoły a realizacją zajmuje się GAP czyli Grupa Aktywnych Patriotów.
K.Opas
„HAZARD? Nie daj się wciągnąć!”
Nasza szkoła przystąpiła do akcji, której celem jest podniesienie świadomości o zagrożeniach związanych z uzależnieniem od hazardu i uczestnictwem w nielegalnych grach hazardowych. 13 stycznia 2022 roku funkcjonariuszki Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) Sylwia Sawicka – Kuś i Izabela Kruk – Petruk przeprowadziły w klasach siódmych i ósmych zajęcia edukacyjne, których celem jest podniesienie świadomości osób młodych na temat zagrożeń, jakie niesie ze sobą hazard i uzależnienie od niego. Tematyka zajęć uwzględniła również problem wykorzystywania Internetu przez podmioty organizujące nielegalne gry hazardowe. Nieświadomi zagrożenia młodzi ludzie traktują hazard w sieci jako niewinną formę rozrywki. Nie bez znaczenia pozostają też emocje gracza związane z rywalizacją. To wszystko sprawia, że hazard online, nawet bez pieniędzy, może być przez młodzież postrzegany jako wciągający i ekscytujący. Jednocześnie osoby niepełnoletnie są bardziej podatne na negatywne zjawiska płynące z Internetu, w tym uzależnienie od hazardu. Uzależnienie takie jest chorobą, której skutki dotykają nie tylko graczy, ale także ich rodziny i najbliższych. Akcja odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.
Pedagog
Katarzyna Lipiak
DZIEŃ BABCI I DZIADKA
W dniu Waszego święta
Kochana Babciu
i
Drogi Dziadku
życzymy Wam uśmiechu z rana,
by miło wspominać te lata
co przeszyły,
by wszystkie troski w niepamięć odeszły,
by stadko wnuków Was zawsze kochało,
by zdrowie i szczęście na zawsze zostało…
Kochamy Was całym sercem!
Chcemy Wam wyrazić naszą miłość piosenką i wierszem, obejrzyjcie.
Wnuczęta z klasy 2b
DZIEŃ BABCI I DZIADKA
Mimo, że styczeń jest zimowym miesiącem, pełnym chłodnych dni, są takie dwa dni, jedyne dwa dni w roku, kiedy każdemu robi się cieplej na sercu, bo przecież jest to święto naszych kochanych babć i dziadków. Tak wiele im zawdzięczamy, dlatego warto uczcić ten dzień w szczególny sposób. Aby sprawić babci i dziadkowi wiele radości, okazać im swoją miłość oraz szacunek przedszkolaki z oddziału 0a przygotowały dla nich wspaniałe laurki, nauczyły się śpiewać piosenkę oraz złożyły życzenia:
Kochana Babciu i Dziadku życzymy Wam
wszystkiego co w życiu najlepsze i najpiękniejsze,
dobrego zdrowia, nieustannej radości
oraz samych pogodnych dni.
Małgorzata Rękas