DZIEŃ BABCI I DZIADKA
„Dziś dla babci słońce mamy i całuski dla dziadziusia,
Dziś życzenia wnuczek składa i piosenki śpiewa wnusia”
Babcia i Dziadek to słowa, które każdemu dziecku kojarzą się z ciepłem, miłością i wszystkim, co dobre. 21, 22 stycznia to szczególne dni w roku, w których możemy wyrazić naszą wdzięczność za ich trud i oddanie oraz wszystko to, co od nich otrzymujemy – to Dzień Babci i Dziadka. Przedszkolaki z oddziału 0a również pamiętały o swoich Babciach i Dziadkach, wspólnie ze swoją panią przygotowały dla nich piękne laurki i nauczyły się śpiewać piosenkę ,,Moja babcia i mój dziadek”. Wszystkim Babciom i Dziadkom z okazji ich święta życzymy dużo zdrowia i uśmiechu na twarzy.
Opracowała Małgorzata Rękas
DOŚWIADCZENIA Z FIZYKI
Doświadczenia z fizyki w ramach innowacji pedagogicznej: "Początkiem wszechrzeczy jest woda". Woda jest najczęściej występującym, najlepiej znanym i jednocześnie najbardziej tajemniczym płynem we Wszechświecie. Jej właściwości znacznie różnią się od właściwości innych substancji o podobnej budowie. Dlatego woda w temperaturze pokojowej jest cieczą, co warunkuje właściwe funkcjonowanie organizmów żywych. Jakim właściwościom wody zawdzięczamy jej powszechną obecność w naszym życiu? Na te pytania próbują odpowiedzieć uczniowie biorący udział w innowacji pedagogicznej: " Początkiem wszechrzeczy jest woda". Uczniowie w ramach zajęć przeprowadzili doświadczenia fizyczne wykorzystując do tego wodę i jej właściwości - polarność budowy cząsteczek. Zazwyczaj jest tak, że w ciele stałym drobiny znajdują się bliżej siebie niż w cieczy i substancja w stanie stałym ma większą gęstość niż w stanie ciekłym. W przypadku wody cząsteczki w fazie stałej tworzą struktury, które pozostawiają dużo wolnej przestrzeni, przez co odległości między cząsteczkami są większe w lodzie niż w wodzie. Z tego powodu lód ma mniejszą gęstość niż woda ciekła. Niska w stosunku do gęstości ciekłej wody, gęstość lodu ma bardzo ważne znaczenie dla istnienia życia wodnego na Ziemi. Gdy posypiemy solą lód, na jego powierzchni zamarza woda, gdyż woda z solą ma większą gęstość i dzięki temu nitka przymarzała do kostki lodu. To właśnie było do sprawdzenia w pierwszym doświadczeniu. Drugie doświadczenie dotyczyło napięcia powierzchniowego wody. Dlaczego nartnik może ślizgać się po powierzchni wody i nie tonie? Gdy wzajemnie oddziałują na siebie cząsteczki wody to siły działające między nimi nazywane są siłami spójności (kohezji). Gdy cząsteczka znajduje się na powierzchni cieczy, tedy na cząsteczkę działają siły spójności pochodzące od cząsteczek znajdujących się we wnętrzu cieczy. Warstewkę cieczy o tej właściwości nazywamy błoną powierzchniową. Wzajemne relacje między siłami przylegania i spójności prowadzą do wielu interesujących zjawisk. Jednym z nich jest powstawanie menisku. To cel drugiego doświadczenia - otrzymanie menisku wklęsłego i wypukłego w szklance. Rezultaty pracy uczniów klas 6 i 7 możecie ocenić sami.
Agnieszka Suszczyk
WODA NA ZIEMI I WE WSZECHŚWIECIE
W ramach działań innowacji pedagogicznej: "Początkiem wszechrzeczy jest woda" dr Józef Złomańczuk pracownik naukowy Uniwersytetu Uppsala w Szwecji przygotował dla naszych uczniów bardzo interesujący artykuł na temat: "Woda na Ziemi i we Wszechświecie". W pracy zamieścił bardzo dużo ciekawych informacji o ilości wody i wykorzystał zdjęcia oraz infografiki pochodzących z zasobów NASA. Zachęcam wszystkich do zapoznania się z artykułem :)
Agnieszka Suszczyk
CZAS NA RELAKS
Co zrobić z wolnym czasem? Oto rada. Można go wykorzystać na pracę twórczą, tak jak to zrobiły uczennice kl. 6b: Julia Bukszyńska i Aleksandra Duchnicka. Dziewczyny napisały opowiadania, których lektura na pewno umili popołudnie i wprowadzi nas w dobry nastrój.
Julia Friends
Pewnego grudniowego dnia bawiłam się z bratem klockami lego. Budowaliśmy ciekawe domki i mieszkające w nich ludziki. Brat tworzył niezwykłe pojazdy. Marzyliśmy o nowych zestawach lego. Dzień upłynął mi na konstruowaniu świata z klocków i kiedy wieczorem zasnęłam, to śniły mi się także klocki lego… Kiedy otworzyłam oczy, nie wiedziałam, co się ze mną dzieje. Sen czy jawa? Poczułam się jakoś dziwnie, jakbym miała dodatkową moc. Rozglądałam się dookoła i zauważyłam, że jestem w świecie klocków lego. Nie były to jednak zwykłe klocki, ale wirtualne. Czułam się tak, jakbym zamieszkała w komputerze. Spojrzałam na ręce. Były z klocków. Obejrzałam się w lustrze… Byłam dziewczyną z klocków lego! Osłupiałam. Nie wiedziałam, co się dzieje. Plusem było to, że wszystkie moje marzenia o świecie klocków zaczęły się spełniać. Wystarczyło, że pomyślałam o moich nowych zestawach lego, a one w tej samej chwili się pojawiały. Zestawy otwierały się przede mną jeden po drugim. Moje klockowe przyjaciółki Stehanie, Andrea, Emma, Olivia, Mia przywitały mnie radosnym krzykiem "Julcia"! Wzięły mnie do swojego świata klocków i oprowadziły po swoich cudownych domkach. Zbudowałyśmy wspólnie dla mnie wspaniały, kolorowy dom. Był naprawdę piękny. Poczułam się naprawdę wyjątkowo, tak jakbym była jedną z nich, przyjaciółką friends. Bawiłyśmy się wspólnie w różne zabawy. Jeździłyśmy na koniach i kucykach. Było naprawdę fajnie i radośnie. Nie czułyśmy upływu czasu, ale widok zachodzącego słońca przypomniał nam o kolacji. Po dniu pełnym wrażeń poszłyśmy spać… Rano przebudziłam się w swoim pokoju. Nie było już moich cudownych przyjaciółek. Pomyślałam, że miałam piękny sen. Wzrok mój padł na ogromny prezent. Otworzyłam go w pośpiechu i zobaczyłam nowy zestaw klocków! Zgadnijcie, kogo ujrzałam na opakowaniu… Nową przyjaciółkę, Julię Friends!
Julia Bukszyńska kl.6b
BAJKA O KOTKU
Za górami, za lasami mieszkał sobie kotek o imieniu Błyskotek. Był bardzo miłym i ładnym kotkiem, ale zwierzęta uważały go za plotkarza. Nikt w lesie nie chciał z nim rozmawiać. Było mu z tego powodu bardzo przykro. Pewnego razu, gdy siedział samotnie na polanie, podszedł do niego lisek Fisek i zapytał, co go tak zasmuciło. Błyskotek odpowiedział, że inne zwierzęta nie chcą z nim rozmawiać, bo uważają go za plotkarza. Lisek na to: ,,Nie martw się koteczku. Jeśli jesteś w porządeczku, to nie masz potrzeb do smuteczku. Bądź odważny i rozważny. Pokaż zwierzakom, jaki jesteś fajny. "Kotkowi od razu zaświtał pomysł w głowie. Postanowił napisać piosenkę i udowodnić zwierzakom, że nie jest plotkarzem.
,,Jestem kotek Błyskotek i nie lubię plotek.
Mam na nosie łatkę w kratkę.
Mam sąsiadów znakomitych.
Nigdy nie plotkuję z nikim.
Jestem zaradny, a zarazem odważny.
Więc słuchajcie mnie zwierzaki!
Jeśli uważacie, że jestem niefajny-
to się mylicie i zdanie zmienicie,
gdy mnie ujrzycie.
Jeszcze raz wam cytuję, że nie plotkuję!"
Po występie kotka wszyscy bili mu brawo i przepraszali, że tak się nieładnie zachowali. Błyskotkowi miło się zrobiło. Był dumny jak paw, że furorę zrobił „rach, ciach, ciach”.
Aleksandra Duchnicka kl.6b
PRACE KLASY 3A
ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA
18 grudnia 2020 r. dzieci z Grupy O A i O B Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie zaprezentowały montaż słowno-muzyczny o tematyce Świąt Bożego Narodzenia. Przedszkolaki wykonały kolędy: „Była noc” i „Dzisiaj w Betlejem”. Życzyły:
Nadziei - by nie opuszczała,
radości - by rozweselała,
miłości - by obrodziła,
dobroci - by zawsze była.
Do życzeń dołączył się dyrektor szkoły Pan Adam Marszaluk. Dla pięciolatków było to pierwsze publiczne wystąpienie. Nie obyło się bez wzruszeń i łez radości. Całość uzupełniała piękna dekoracja przygotowana przez pracowników szkoły. Przedstawienie zostało nagrane i zamieszczone na stronie Internetowej szkoły. Życzymy wszystkim radosnych Świąt Bożego Narodzenia i zapraszamy do wysłuchania pięknie zaśpiewanych przez dzieci kolęd. Niech słowa kolęd towarzyszą nam przez cały nadchodzący 2021 rok.
Organizatorzy
PRZEZ ZABAWĘ DO NAUKI CZYTANIA
„Zabawa jest nauką –nauka zabawą.
Im więcej zabawy –tym więcej nauki”.
Glenn Doman
Wiek przedszkolny to bardzo ważny okres w życiu każdego dziecka. Posiada ono ogromną chłonność umysłu, naturalną ciekawość świata, spontanicznie uczy się wszystkiego co je otacza, przygotowując się do podjęcia nauki w szkole. Dzieci zainteresowane są poznawaniem kolejnych liter i nauką czytania. 10.12.2020 r. dzieci z Grupy O B w Szkole Podstawowej w Rudzie-Hucie uczestniczyły w zajęciu, podczas którego poznały literkę L, l na zasadzie wyrazu podstawowego las. Dzieci wyszukiwały wyrazów z głoską l w nagłosie oraz przedmiotów na obrazku zaczynających się od tej głoski. Rysowały szlaczki literopodobne, szukały drogi do samochodu podążając za wyrazem las. Przedszkolaki wykazały się dużą pomysłowością dokonując fantazji rysunkowych z literką „L” w centrum swoich prac. Dużo radości dzieciom sprawił układ taneczny do piosenki „Tańcząca wiewióreczka” oraz wizyta Pani dyrektor Doroty Sawickiej.
Barbara Gałus
,,KARTKI POD CHOINKĘ”
Święta zbliżają się wielkimi krokami, są coraz bliżej. Przedszkolaki zrobiły już piękne dekoracje świąteczne, które ozdabiają ich salę. Teraz przygotowują kartki świąteczne z życzeniami, które zostaną przekazane na akcję charytatywną ,, Kartki pod choinkę” do Młodzieżowego Domu Kultury w Chełmie. Następnie trafią do małych pacjentów Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie. Mamy nadzieję, że sprawią dużo radości dzieciom, które nie będą mogły spędzić tych świąt z bliskimi.
Opracowała Małgorzata Rękas
PROGRAM PROFILAKTYCZNY „Stop Uzależnieniom”
4 i 7 grudnia 2020 w klasach VI i VII naszej szkoły odbyły się warsztaty - „Debata”, przeprowadzone przez trenera - Tomasza Delmaczyńskiego z Centrum Działań Profilaktycznych w Wieliczce. Warsztaty mogły odbyć się dzięki wsparciu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rudzie – Hucie.
Spotkania były jednym z elementów programu profilaktycznego „Stop Uzależnieniom” realizowanym w grudniu w naszej szkole. Warsztaty w każdej klasie miał taki sam cel: były nastawione na opóźnienie inicjacji alkoholowej wśród nastolatków, uświadomienie zagrożenia wynikającego z korzystania ze środków psychoaktywnych. Takie działania mają chronić młodzież przed negatywnymi konsekwencjami picia alkoholu i rozwojem innych ryzykownych zachowań związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych. Przeprowadzenie „Debaty” wiązało się również z celami edukacyjnymi opartymi na uczeniu się stawiania granic, odmawiania, radzenia sobie w sytuacjach stresowych, a także umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności.
Program „Debata” utrzymany był w konwencji spotkania - warsztatów, które był realizowane on-line i trwały trzy godziny dydaktyczne. Opierał się głównie na pracy uczestników, a w jego trakcie wykorzystywane były aktywne metody prowadzenia zajęć. Warsztaty bardzo zainteresowały uczniów, którzy aktywnie i z ciekawością uczestniczyli w zajęciach.
Organizator: Katarzyna Lipiak